مقطع دکترا (PHP)

مقطع دکترا (PHP)

دکترا در کانادا 2023

اغلب دانشگاه‌ های قدیمی و بنام آمریکای شمالی در کشور کانادا قرار گرفته اند و به موجب فرهنگ چند ملیتی و شرایط خوب زندگی در کانادا، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی جهت ادامه‌ی تحصیلات خود به این کشور سفر می کنند. تحصیل دکترا در کانادا این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است تا با کمک افراد متخصص و تکنولوژی های موجود در کشور کانادا به تحقیق و توسعه و تحصیل در کانادا مشغول شوند. علاوه بر این پس از فراغت از تحصیل دانشجویان امکان استفاده از ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی را به مدت 3 سال دارا خواهند بود.

دانشگاه ‌های عمومی و خصوصی کانادا

به طور تقریبی حدود 100 دانشگاه در کشور کانادا موجود هستند، البته تعداد زیادی کالج، مدارس فنی و مدارس هنری نیز در این کشور وجود دارند که به خاطر عدم ارائه برنامه های تحصیلی دوره دکترا در این تخمین برآورد نشده اند. اکثر این دانشگاه ها برنامه های دوره دکترا خود را در مدارس آموزش عالی اختصاصی ارائه می دهند که امکان تجمیع تمامی امکانات تحقیقاتی و رفاهی را برای دانشجویان فراهم می کنند.

دانشگاه های کانادایی با توجه به منبع تامین بودجه خود به دو دسته‌ی دانشگاه های دولتی (Public) و دانشگاه های خصوصی (Private) دسته بندی می شوند.

دانشگاه های دولتی به طور عمومی از طرف دولت های استانی مورد حمایت قرار می گیرند و عموما برنامه های تحصیلی متنوعی، شامل برنامه های تحصیلی دوره دکترا را ارئه می دهند. دانشگاه های خصوصی که از طرف نهادهای غیر دولتی (مانند نهادهای مذهبی) تامین مالی می شوند، برنامه های به نسبت کمتری را ارائه می دهند، ولی در عین حال این برنامه ها به صورت تخصصی تر روی موضوعات مورد نظر تمرکز می کنند.

استان ها و تریتوری ها جهت تحصیل دکترا در کانادا

کانادا کشوری دارای وسعتی زیاد و پهناور می باشد که از 10 استان و 3 تریتوری (سرزمین) تشکیل شده است. دولت های استانی امور مرتبط با حمایت مالی و تامین بودجه دانشگاه های خود را برعهده دارند (مانند ایالات متحده). اما حمایت مالی و تامین بودجه دانشگاه های واقع در تریتوری ها از طرف دولت فدرال تعیین می گردد. نکته ای که در این زمینه قابل توجه می باشد این مهم است که تنها “استان های کانادا” دارای دانشگاه های تحقیقاتی (ارائه دهنده برنامه های دوره دکترا) می باشند و تریتوریها برنامه های دکترا را ارائه نمی دهند.

اغلب استان ها از ساختار ها و روش های مشابه در ارائه برنامه های دوره دکترا پیروی می کنند اما ممکن است قوانین استانی تفاوت هایی را در نحوه بودجه بندی و جذب دانشجویان بین الملل ایجاد نماید که این تغییرات ممکن است محلی را که متقاضی برای تحصیلات دوره دکترا انتخاب می کند، زبان تحصیلی انگلیسی، فرانسه و یا هر دو زبان را می تواند شامل شود.

تحصیل دکترا در استان های کانادا

آلبرتا: 8 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
بریتیش کلمبیا: 11 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
مانیتبا: 6 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
نیوبرانزوئیک: 4 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی یا فرانسه
نواسکشیا: 9 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
نیوفاندلند و لابرادور: 1 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
انتاریو: 31 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
پرینس ادوارد آیلند: 1 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
کبک: 19 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: فرانسوی
ساسکاچوان: 6 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
ساختار برنامه تحصیل دکترا در کانادا
همانند سایر کشورها دکترا نیز به عنوان بالاترین سطح صلاحیت عملی در کانادا شناخته می شود که دانشجو پس از تکمیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان شرکت در آن و اخذ این مدرک را دارد.

طیف وسیعی از مدارک دکترا در کنار دکترای آشنای دانشگاهی موجود است، از جمله دکترای حرفه ای مانند مدارک دکتری مدیریت بازرگانی (DBA) و دکترای آموزش (EdD).

مدت دوره دکترا

عموما دوره های تحصیلی دکترا به مدت 3 سال (تحقیق و تحصیل) ارائه می شوند. البته برخی از دوره ها تا حداکثر 6 سال می تواند به طول بی انجامد. ارائه مدرک کارشناسی ارشد در اکثر برنامه های تحصیلی دوره دکترا یکی از الزامات پذیرش در این دوره می باشد. با این وجود برخی از دانشگاه های ارائه دهنده مقطع دکترا، برنامه های دکترا مستقیم (Direct PhD) را ارائه می دهند که این امکان را برای متقاضیان را فراهم می سازد تا با داشتن مدرک کارشناسی بتوانند وارد این دوره ها شوند.

در این نوع برنامه ها متقاضی عموما یک تا دوسال از تحصیلات خود را به عنوان تحصیلات کارشناسی ارشد طی می کند و به همین سبب طول دوره تحصیل طولانی تر می شود.

برنامه های دوره دکترا

برنامه های تحصیل دکترا در کانادا بیشتر مشابه این سیستم در کشور انگلیس است و دارای تفاوت هایی با برنامه های دکترا ارائه شده در کشور آمریکا دارد. در کشور آمریکا معمولا یک یا دو سال اول تحصیلات دوره دکترا به گذراندن کلاسهای آموزشی و امتحانات اختصاص می یابد و در ادامه آن برنامه های تحقیقاتی شروع می شوند، اما در کشور کانادا برنامه های تحقیقاتی از ابتدای برنامه تحصیلی آغاز می شوند. با این وجود اکثر برنامه های دکترا در کانادا دارای ساختار منحصر به فرد خود هستند که توسط دانشگاه ارائه دهنده برنامه، طراحی شده است.

اکثر واحد های درسی بر مبنای آموزش مهارت های کاربردی مانند تکنیک های تحقیق و متدهای توسعه تمرکز دارند و یا بر تقویت مهارت های تدریس و ارائه مطلب دانشجویان متمرکز هستند. همچنین برخی از برنامه های دکترا، دوره های کارآموزی را برای دانشجویان خود فراهم می کنند. برخی از دانشگاه ها در پایان این دوره یک یا دو ساله تحصیلی، یک آزمون جامع جهت بررسی توانمندی های دانشجو برگذار می کنند و در صورت قبولی دانشجو اجازه حضور وی در دوره تحقیقاتی را صادر خواهند کرد. عموما دانشجویان، این دوره های آموزشی را در سال اول تحصیلات خود تکمیل نموده و پس از آن وارد دوره تحقیقاتی شده و نوشتار پایان نامه ی خود را آغاز می کنند.

در بعضی موارد ممکن است یک دانشگاه از دانشجویان تحصیلات دکترا در کانادا بخواهد در پایان سال اول یا دوم خود یک آزمون جامع برگزار کنند. در این آزمون دانش عمومی دانشجو در رشته مورد تحصیل قبل از اینکه به وی اجازه داده شود تحقیقات بسیار بیشتری را انجام دهد بررسی می شود.این آزمون تا حدی شبیه به نسخه MPhil یا “بررسی تأیید” است که در دانشگاه های انگلستان استفاده می شود.

نظارت و تحقیق

تمامی دانشجویان در طول دوره تحصیل خود در مقطع دکترا، تحت نظارت و راهنمایی یکی از اعضای هیئت علمی قرار خواهند گرفت. این ناظر در انجام تحقیقات و نوشتار پایان نامه به دانشجو کمک خواهد کرد. هرچند سایر اعضای هیئت علمی محل تحصیل دانشجو نیز، ممکن است تکالیف و یا مسئولیت هایی را با توجه به برنامه تحصیلی از دانشجو درخواست نمایند.

مهم ترین و اساسی ترین معیار تکمیل دوره دکترا، ارائه و دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه تحقیقاتی دانشجو می باشد. پایان نامه ارائه شده توسط دانشجو باید دارای ساختار تحقیقاتی قدرتمندی باشد. اگر صلاحیت شما یک دکترای حرفه ای مانند DBA یا EdD تایید شود، شما روی کارهای عملی و مطالعات موردی و همچنین به جای تحقیقات دانشگاهی تمرکز خواهید کرد.

ارزیابی و بررسی

معیارهای اصلی ارزیابی تحصیلات دکترا در کانادا، اصالت و کیفیت پایان نامه دکترا است. شما به طور معمول پیش از نوشتن نسخه نهایی بر اساس بازخورد ناظر خود، پیش نویس را در میانه دوره دکترا آغاز می کنید. پس از ارائه پایان نامه، کمیته ای از ممتحنین (شامل حداقل یک متخصص خارجی) منصوب می شود تا آن را بخواند و مورد بررسی قرار دهد. در انتها شما به دفاع شفاعی می پردازید.

در نهایت شما امتحان استادهای دیگری را ملاقات می نمایید که تصمیم می گیرند آیا عملکرد آزمون شما قانع کننده بوده یا خیر. در صورت قبولی نتیجه، مدرک دکترا به شما اعطا می شود.

هزینه های تحصیل و فرصت های دریافت بورسیه

هزینه های تحصیل در مقطع دکترا (PhD) در کشور کانادا در مقایسه با کشورهای همسایه مانند انگلیس و آمریکا به صرفه تر می باشد. هر چند به مانند همه کشورهای دیگر هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی بیشتر از دانشجویان بومی می باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله کمک هزینه های تحصیل در کانادا را مطالعه کنید.

فرصت های دریافت بورسیه

کانادا از ورود دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا استقبال می کند و فرصت های بورسیه ای متعددی را برای این افراد ارائه می دهد. این فرصتها در قالب بورسیه، اسکالرشیپ و فاند در دسترس قرار گرفته اند.

تعدادی از این فرصتها شامل موارد زیر می باشد:

Queen Elizabeth II Diamond Jubilee Scholarships: تا سقف 20 هزار دلار کانادا برای هر بازه 3 تا 12 ماهه برای افرادی که از کشورهای در حال توسعه هستند ارائه می شود.
IDRC Doctoral Research Awards: تا سقف 20 هزار دلار کانادا برای هر بازه 3 تا 12 ماهه برای افرادی که از کشورهای در حال توسعه هستند ارائه می شود.
IDRC Research Awards: حقوق سالیانه تا سقف 40 هزار دلار کانادا برای دانشجویانی که قصد دارند یک دوره کارآموزی را در سازمان توسعه بین الملل کانادا تکمیل نمایند.
Trudeau Doctoral Scholarships: مبالغی را به عنوان فاند در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.
Vanier Canada Graduate Scholarships: تا سقف 50 هزار دلار به صورت سالیانه به دانشجویانی که در یکی از حوزه های علوم سلامت، علوم طبیعی، مهندسی و علوم اجتماعی و انسانی قادر به انجام تحقیقات هستند ارائه می شود.

شرایط پذیرش تحصیل دکترا در کانادا

حداقل مدرک موردنیاز به دکترا در کانادا به طور معمول مدرک کارشناسی ارشد در یک موضوع مرتبط است. برخلاف انگلستان و ایالات متحده آمریکا، رفتن مستقیم از دوره کارشناسی به دکترا بسیار نادر است. بعضی از دانشگاه ها ممکن است به شما این امکان را بدهند، اما به طور معمول طول دوره دکترا را افزایش می دهند تا آموزش اضافی در سطح کارشناسی ارشد را در خود جای دهند. پذیرش در دوره دکترا در کانادا می تواند کاملاً رقابتی باشد.

دانش آموزان اغلب از طریق کلاس ها و ماژول ها با هم پیشرفت می کنند و مدارس تحصیلات تکمیلی فقط ممکن است مکان هایی برای تعداد معینی در گروه هر ساله داشته باشند. این بدان معناست که موفقیت تحصیلی قبلی شما احتمالاً کاملاً دقیق بررسی خواهد شد.

معدل
به طور خاص، معمولاً از شما خواسته می شود به جای اینکه فقط نتیجه نهایی خود را ارائه دهید، نمره میانگین (GPA) را ارائه دهید. GPA سیستمی است که در ایالات متحده آمریکا و کانادا (و همچنین برخی دیگر از کشورها) استفاده می شود اما در انگلیس و اروپا کمتر رایج است. این ارائه نمایشی دقیق تر از عملکرد کلی شما در طول دوره مطالعه دارد.

حداقل معدل برای اخذ پذیرش دکترا در کانادا، دارا بودن معدل کل 3 از 4.33 در مقطع کارشناسی ارشد است.

آزمون های پذیرش فارغ التحصیلان

براب تحصیلات دکترا در کانادا ممکن است از شما خواسته شود تا به عنوان بخشی از برنامه خود، نمره ای از آزمون رکوردهای تحصیلات تکمیلی (GRE) یا آزمون پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی (GMAT) را ارائه دهید. این به دانشگاه ها این امکان را می دهد تا شایستگی متقاضیان را برای کار در مقطع کارشناسی ارشد پیشرفته ارزیابی کنند و به طور بالقوه بین داوطلبان با سوابق علمی مشابه خوب تصمیم گیری کنند.

شرایط خاص (و نمرات مورد انتظار) بین دانشگاه ها و مدارس تحصیلات تکمیلی متفاوت خواهد بود، بنابراین از قبل بررسی کنید.

الزامات زبان

دانشگاه های کانادایی دوره های تحصیل خود را به یکی از زبان های انگلیسی و یا فرانسه ارائه می دهند. متقاضیان با توجه به زبان آموزشی ارائه شده برنامه تحصیلی خود، باید توانایی خود در این زبان را از طریق ارائه نتایج آزمون های بین‌المللی معتبر (مانند IELTS ،TEF) نشان دهند. برای دوره دکترا حداقل نتایج مورد قبول برای سطح زبان بسیار متغیر بوده و هر برنامه الزامات خود را خواهد داشت.

پروسه‌ اخذ پذیرش تحصیل دکترا در کانادا

جهت اقدام برای اخذ پذیرش دو مسیر عمومی وجود دارد:

مسیر اول: اقدام برای انجام یک پروژه تحقیقاتی است. بسیاری از این پروژه ها دارای اسکالرشیپ هستند و بیشتر از یک برنامه تحصیلی، مانند یک موقعیت شغلی هستند.
مسیر دوم: اقدام از طریق برنامه دکترا دانشگاه است. اقدام برای این برنامه ها عموما از طریق مکاتبه با یکی از اعضای هیئت علمی و یا گروه های تحقیقاتی جهت بررسی امکانات تحقیقاتی آغاز خواهد شد.
مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش دکترا
با توجه به برنامه ای که قصد اقدام برای انجام آن را دارید، باید مدارک زیر را فراهم نمایید:

ریز نمرات و مدارک تحصیلی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد
در صورت داشتن طرح تحقیقاتی مختص خود، باید پوروپوزال تحقیقاتی خود را ارائه دهید.
اگر برای یک پروژه تحقیقاتی اقدام می کنید باید یک انگیزه نامه در ارتباط با توانایی های خود فراهم نمایید.
ارائه حداقل دو متن توصیه نامه از طرف اساتید دانشگاهی که سابقه تدریس به شما را داشته اند.
ارائه مدارک مرتبط به نتایج آزمون های مهارتی و زبان از موسسات بین المللی
نکته ی بسیار مهم در مورد اقدام جهت اخذ پذیرش این دوره، توجه به تاریخ ددلاین های مشخص شده برای برنامه ی مورد نظر خود می باشد تا متقاضیان بتوانند در بازه ی مشخص شده پرونده ی خود را تکمیل و درخواست خود را ارسال نمایند.

مصاحبه

برخی از دانشگاه ها ممکن است جهت ارزیابی و یا شناخت بهتر متقاضی مصاحبه ای را با شما درخواست نمایند. اکثر این مصاحبه ها بصورت مجازی و از طریق برنامه هایی مانند اسکایپ صورت می گیرند.

با توجه به پیچیدگی ها و جزئیاتی که برای اقدام در این دوره ی تحصیلی وجود دارد و همچنین مکاتبات مورد نیاز با دانشگاه ها و اساتید مورد نظر، دریافت مشاوره درست و راهنمایی از وکیل رسمی مهاجرت به کانادا این امکان را برای شما فراهم می کند تا به آسانی این مراحل را پشت سر گذاشته و به نتیجه ی مطلوب خود دست یابید.

جهت دریافت مشاوره با مشاورین ما در تماس باشید.

آخرین مقالات

فهرست