ویزای توریستی |رفع ریجکتی|

رفع ریجکتی ویزای توریستی 

ریجکت‌ شدن ویزای توریستی پایان کار نیست و اقدامات مختلفی هست که با توجه‌ به شرایط خود می‌توانید انجام دهید. حتماً شنیده‌اید که ویزای کسی با «رفتن به کورت» رفع ریجکت و تأیید شده است. این یکی از انتخاب‌های شما برای رفع ریجکتی است؛ اما معمولاً در مرحله آخر وقتی که راه‌حل‌های دیگر به نتیجه نرسید، انجام می‌شود. همچنین در مورد ویزای توریستی به علت پروسه‌ی طولانی و هزینۀ زیاد رفتن به کورت، این آپشن تنها در موارد خاصی توجیه دارد و در بسیاری از موارد بهترین راه ثبت درخواست مجدد است.

رفع ایرادات و درخواست مجدد

اولین قدم در مواجه شدن با ریجکتی ویزای کانادا بررسی دلایل ریجکتی است. در این مرحله شما باید نامه ریجکتی را به‌ دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز کیس نُت (case note) یا نُت آفیسر (officer note) را دریافت کنید. نُت آفیسر مدرکی است که افسر مهاجرتی در آن دلایل ریجکت کردن ویزای شما را با جزئیات و مفصل شرح داده است. دریافت نت آفیسر تأثیر چشمگیری در آماده‌ کردن یک پرونده قوی‌تر برای شما خواهد داشت. اگرچه باید توجه داشته باشید که دریافت نت آفیسر ممکن است بین 30 تا 90 روز طول بکشد. به همین دلیل در برخی موارد خاص بهتر است که همزمان اقدامات دیگری نیز انجام شود یا به تشخیص وکیل مهاجرتی درخواست مجدد بدون دریافت آفیسر نت صورت بگیرد.

در هر حال هدف از این مرحله این است که با تشکیل یک پرونده یا کیس قوی و رفع ایرادات درخواست قبلی، درخواست ویزای جدید شانس بیشتری برای تأیید شدن داشته باشد. یکی از دلایل دیگر درخواست مجدد با کیس قوی‌تر این است که اگر دوباره ریجکت شد، درخواست در کورت قابل‌ دفاع باشد و اداره مهاجرت بهانه‌ای برای مردود کردن و ریجکتی نداشته باشد.

مثلا درخواست ویزای شما به علت نداشتن وابستگی کافی به ایران (تای) ریجکت شده است؛ زیرا در درخواست اولیه خود مدرکی دال بر وجود خویشاوند درجه یک یا شغل تمام‌وقت، یا داشتن ملک و موردی از این‌ قبیل ارائه نکره‌اید یا مدارکی که سابمیت کرده‌اید کافی نبوده است. در این مورد باید درخواست جدید تنظیم کرد و این ایرادات را با ارائه مدارک کامل برطرف کرد.

درخواست تجدید نظر ویزا (Reconsideration)

اگر فکر می‌کنید که ریجکت‌ شدن ویزای شما بر اثر اشتباه افسر مهاجرتی یا برداشت اشتباه او از شرایط شما بوده است، می‌توانید درخواست تجدیدنظر یا ریکانسیدریشن (Reconsideration ) بدهید. با این کار درخواست قبلی شما دوباره به همان افسر مهاجرت ارجاع داده خواهد شد.درخواست تجدیدنظر معمولاً به نتیجه نمی‌رسد اما انجام آن می‌تواند باعث شود که اگر کار به کورت یا دادگاه فدرال کشید، دفاع از پرونده شما راحت‌تر باشد.توجه داشته باشید که درخواست تجدیدنظر تنها در شرایطی مناسب است و اداره مهاجرت آن را قبول می‌کند که دلایل شما برای اعتراض به ریجکتی ویزا موجه باشد. یعنی پرونده شما کامل بوده است، مدارک شما قوی و معتبر بوده است و اشتباه از سوی افسر مهاجرت صورت گرفته است.

اعتراض به ریجکتی ویزا در دادگاه فدرال (Court)

در این مرحله شما به‌ عنوان شخصی که یک کیس قوی در درخواست ویزای خود ارائه کرده است و به دلایل ناعادلانه و یا خلاف قوانین مهاجرتی کانادا ریجکت شده است، در دادگاه فدرال کانادا از اداره مهاجرت این کشور شکایت می‌کنید. این مرحله یک پروسه‌ی حقوقی و تخصصی است و در دادگاه با وکلای خبره‌ی اداره مهاجرت روبرو می‌شوید، بنابراین کمک‌ گرفتن از یک وکیل مهاجرتی رسمی و مجرب در این مرحله حیاتی است. رفتن به کورت ممکن است همزمان با درخواست تجدیدنظر انجام شود؛ چراکه شما تنها مدت‌ زمان کوتاهی برای اعتراض به رأی اداره مهاجرت دارید. اگر در داخل کانادا هستید 15 روز و اگر در خارج از کانادا هستید 60 روز وقت دارید تا اعتراض کنید.

نحوه شکایت وکلای مهاجرتی به دادگاه 

Reasonableness: به معنای منطقی‌ بودن است. وکیل شکایت شما را بر اساس این که تصمیم افسر مهاجرت منطقی نبوده است تنظیم می‌کند. برای مثال شما مدارک قوی و موثقی حاکی بر تمکن مالی ارائه داده‌اید؛ اما افسر مهاجرت ویزای شما را به علت نداشتن تمکن مالی ریجکت کرده است.

Fairness: به معنای عادلانه‌ بودن است. در این مورد وکیل شما به دادگاه عنوان می‌کند که تصمیم افسر عادلانه نبوده است. برای مثال ویزای شما ریجکت شده است؛ چون مجرد هستید.

Error in Fact or Law: به معنای خطا در حقیقت یا قانون است. وکیل شما در دادگاه استدلال می‌کند که تصمیم افسر مهاجرتی بر خلاف قانون کانادا بوده است. برای مثال افسر مهاجرت در بررسی هدف شما از سفر سوءبرداشت کرده و دچار خطا شده است.

 پس برای بردن پرونده به کورت و اعتراض به رأی اداره مهاجرت نیازمند این است که پرونده شما قوی و بی‌عیب‌ و نقص باشد و بتوان در دادگاه از آن دفاع کرد. اگر تمام شرایط مهیا باشد، برای بردن شکایت خود به دادگاه باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا باید پرونده شما در دادگاه تنظیم شود و اجازه لیو بگیرد. لیو (Leave) در اینجا به معنی اجازه است. یعنی شما مدارک خود را به قاضی ارائه می‌کنید تا او تشخیص بدهد که پرونده شما ارزش رفتن به دادگاه را دارد یا خیر. اگر قاضی درخواست شما برای رفتن به کورت را تأیید کند وارد مراحل بعدی می‌شوید.در این مرحله قاضی از اداره مهاجرت درخواست می‌کند تا دلایل ریجکت کردن ویزای شما را به دادگاه ارسال کند. این پروسه ممکن است تا 40 روز پس از گرفتن لیو از قاضی طول بکشد.

پس از این که اداره مهاجرت پرونده شما را به دادگاه فرستاد، وکیل شما 40 روز وقت دارد تا برای شما دفاعیه تنظیم کند. این مرحله بسیار مهم است؛ چراکه قدرت دفاعیه شما در پیروز شدن در دادگاه تأثیر حیاتی دارد. یک وکیل خبره و مجرب می‌داند که چطور با توجه‌ به شرایط شما و کیس‌هایی که قبلاً در دادگاه پیروز شده‌اند یا شکست‌ خورده‌اند، یک دفاعیه قوی و طولانی که گاهی تا 50 صفحه نیز می‌رسد تنظیم کند و دلایل ناعادلانه بودن ریجکت شدن ویزای شما را با استناد به مدارک و شواهد ارائه بدهد.

در این مرحله به‌ احتمال‌ قوی اداره مهاجرت کانادا به دفاعیه شما پاسخ می‌دهد و طی یک نامه با ایراد گرفتن از دفاعیه شما یا بزرگ جلوه‌ دادن دلایل خود برای ریجکت ویزا به نحوی سعی در بی‌اساس نشان‌ دادن دفاعیه شما دارد. در این مرحله رویکرد وکلای مهاجرتی با هم فرق می‌کند. برخی تصمیم می‌گیرند تا جوابی به این نامه ندهند و منتظر مراحل بعدی و حضور در دادگاه بمانند و آنجا از شما دفاع کنند. برخی دیگر پاسخ مختصری به این نامه برای خالی نبودن عریضه می‌دهند. اما روش سوم که مؤثرترین روش است. در این پاسخ وکلای مهاجرتی ما سعی می‌کنند تا جوابی بس قوی‌تر و طولانی‌تر از نامه اداره مهاجرت به دادگاه ارائه کنند. هرچه این جواب قوی‌تر و طولانی‌تر باشد به قاضی ثابت می‌شود که دفاعیه شما بی‌اساس نبوده و واقعاً حرفی برای گفتن دارید. این باعث می‌شود که در مراحل بعدی رأی دادگاه راحت‌تر به نفع شما صادر شود.

در این مرحله قاضی تصمیم می‌گیرد که پرونده شما ارزش جلسه استماع (hearing) را دارد یا نه. این جلسه یک جلسه رسمی است که با حضور قاضی، وکلای اداره مهاجرت کانادا و شما یا وکیل شما برگزار می‌شود و در طی آن دو طرف به دفاع از خود می‌پردازند. اگر در این مرحله قاضی درخواست شما را برای ورود به کورت رد کند، پرونده شما مختومه اعلام خواهد شد.  با کمک وکیل جلسه استماع برگزار می‌شود و هر دو طرف دعوی حقوقی از خود دفاع می‌کنند. این جلسه که 90 دقیقه به طول می‌انجامد تا 90 روز پس از گرفتن اجازه برای ورود به کورت (مرحله 5) برگزار می‌شود. در این جلسه، دادگاه مهارت و تجربه وکیل شما عامل اصلی تعیین‌کننده پیروزی یا شکست است.

در صورت پیروز شدن در دادگاه، اداره مهاجرت از شما درخواست آپدیت مدارک می‌کند. یعنی باید مدارک خود را به‌روز کنید و هر تغییری که در این مدت پیش‌ آمده را در آن‌ها لحاظ کنید. در این مرحله درخواست ویزای شما بررسی می‌شود؛ اما تضمینی در تأیید شدن آن نیست. گاهی پیش‌ آمده است که باز هم در این مرحله ویزا ریجکت می‌شود. اما با بهره‌ گرفتن از مهارت یک وکیل باسابقه این احتمال بسیار کم است.

باید توجه داشته باشید که از زمانی که پرونده شما اجازه لیو می‌گیرد (مرحله 1) تا پیش از تنظیم جلسه استماع (مرحله 6) امکان ستل شدن پرونده وجود دارد. ستل (Settle) شدن به معنای سازش است. در این شرایط اداره مهاجرت تصمیم می‌گیرد که رفتن به کورت ارزشی ندارد و منجر به پیروزی شما می‌شود. اینجا باز هم اهمیت وکیل خبره و نوشتن دفاعیه و جوابیه مفصل و قوی خود را نشان می‌دهد. با داشتن یک دفاعیه قوی ممکن است قبل از برگزاری جلسه استماع، اداره مهاجرت را راضی کنید که در درخواست شما باز هم تجدیدنظر کند.

ستل کردن هم به نفع شما است و هم به نفع اداره مهاجرت. چراکه هم در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود و هم در وقت و منابع اداره مهاجرت. پس اولین هدف وکیل شما باید این باشد که با دفاع قوی از شما، اداره مهاجرت را مجاب به ستل کردن کند.

و در انتها:

تمامی توضیحاتی که برای رفع ریجکتی ویزای توریستی برای شما عزیزان گفته شد با داشتن وکیل حاذق و مجرب امکان پذیر است . ما به شما وکلا ، کارشناسان و مشاورین  موسسه مهاجرتی ایلیا را معرفی می کنیم .

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر بر روی بنر زیر کلیک نمایید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست