راهنمای جامع تراول داکیومنت کانادا

Travel document

تراول داکیومنت، مدرکی است که دولت صادر می‌کند و برای اثبات هویت افراد به‌منظور ورود به کشوری دیگر است. تراول داکیومنت اقامت دائم یا PRTD‌ گفته می شود ، سند رسمی موقتی است که وضعیت شما را به‌عنوان یک مقیم دائم در کانادا نشان می‌دهد که اجازه دارید به‌عنوان مقیم دائم کانادا، بدون در دست داشتن کارت پی آر معتبر، به کانادا سفر کنید.چنانچه پاسپورت، معتبرترین تراول داکیومنت محسوب می‌شود، اما افرادی که اقامت دائم دارند، باید هنگام پرواز به داخل یا خارج کانادا یا سفر با هر وسیله‌ تجاری دیگری، کارت اقامت دائم معتبر (PR Card) یا تراول داکیومنت اقامت دائم (PRTD) نشان بدهند.

چه کسانی نیاز به تراول داکیومنت دارند؟

در موارد زیر، به Travel Document از نوع PRTD نیاز دارید:

  • اقامت دائم کانادا را دارید ، اما در حال حاضر در خارج از این کشور هستید و اعتبار کارتتان تمام شده است.
  • قصد دارید بدون کارت PRتان با هواپیما، اتوبوس، قطار یا کشتی به کانادا برگردید.
  • به محض ورود به کانادا ، برای دریافت کارت اقامت دائم‌تان باید اقدام نمایید.

تراول داکیومنت PRTDها دو مدل هستند:

مدل اول : تراول داکیومنت یک‌بار ورود (Single Entry PRTD)که به‌طور معمول، تراول داکیومنت‌های نوع PRTD یا همان نوع اقامت دائم تنها برای یک‌بار ورود صادر می‌شوند و با داشتنن آن‌ها، به‌محض ورود به کانادا باید برای مشخص شدن مجدد وضعیت کارت پی‌آر خود اقدام کنید. 

مدل دوم : تراول داکیومنت بلند مدت چند بار ورود (Long-Term Multiple Entry PRTD)اگر زمان‌های طولانی بیرون از کانادا زندگی می‌کنید، می‌توانید درخواست تراول داکیومنت بلند مدت با قابلیت چندبار ورود بدهید. در شرایط زیر می‌توانید برای این نوع تراول داکیومنت درخواست بدهید:

-نیاز به این مجوز دارید تا بتوانید برای اقامت دائم اقدامات لازم را انجام بدهید.

-اکثرا خارج از کانادا زندگی می‌کنید.

نحوه اخذ تراول داکیومنت کانادا

به دو‌صورت حضوری و آنلاین ، می‌توانید برای درخواست تراول داکیومنت PRTD اقدام کنید.

  1. مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید.
  2. پر کردن فرم درخواست تراول داکیومنت PRTD
  3. پرداخت هزینه درخواست تراول داکیومنت PRTD
  4. ثبت نهایی درخواست و ارسال مدارک

زمان صدور تراول داکیومنت

معمولاً مدارک شما برای صدور تراول داکیومنت اقامت دائم بین ۲ تا ۸ هفته طول می‌کشد. با این‌حال، این زمان برای بعضی افراد ممکن است بیشتر طول بکشد. برای همین بهتر است درخواست تراول داکیومنت PRTD خود را حداقل ۲ الی ۳ ماه پیش از سفرتان به کانادا ارسال کنید.اگر کارت اقامت دائم به‌همراه نداشته باشید، نمی‌توانید سوار هواپیما، اتوبوس، قطار یا قایق‌ برای ورود به کانادا بشوید! دقت به اعتبار کارت اقامت دائم تا زمان بازگشت‌تان به کانادا، مسئولیت شماست و باید پیش از آنکه دوره اعتبار کارت فعلی تمام شود، درخواست کارت پی‌ آر جدیدتان را ثبت کنید.

ثبت درخواست تراول داکیومنت

بعد از ارسال مدارک‌تان، آفیسر آن‌ها را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد که واجد شرایط هستید یا نه. معمولاً نیازی به مصاحبه حضوری وجود ندارد و براساس اطلاعات و مدارکی که ارسال کرده‌اید، درمورد درخواست شما تصمیم‌گیری می‌شود. که این برای درخواست دهنده 3 حالت دارد :

1.اگر مدارک‌تان کامل باشد و واجد شرایط باشید : در این صورت برای شما تراول داکیومنت PRTD صادر می‌شود و همان مدرک برای ورود مجددتان به کانادا، کافی است.

2.اگر مدارک‌تان ناقص باشد : در چنین شرایطی، نامه رد درخواست برای شما ارسال می‌شود و دلایل پذیرفته نشدن درخواست‌تان و همچنین حقوقی که برای ثبت تجدید نظر درمورد این تصمیم‌گیری دارید، شرح داده می‌شود.

3.اگر درخواست‌تان رد شود: نامه‌ای مبنی بر رد درخواست‌تان برای شما فرستاده می‌شود و دلایل رد شدن درخواست‌تان به‌علاوه‌ی حقوقی که به‌منظور ثبت تجدید نظر روی این تصمیم‌گیری دارید، توضیح داده می‌شود.

واجدین شرایط گرفتن تراول داکیومنت

اگر کارت اقامت دائم برای برگشتن به کانادا ندارید (آن را گم کرده‌اید یا اعتبار آن در زمانی که خارج از کانادا بوده‌اید تمام شده) می‌توانید با داشتن شرایط زیر، درخواست داده و تراول داکیومنت اقامت دائم (PRTD) بگیرید:

  • اقامت دائم کانادا دارید و درحال حاضر خارج از کانادا هستید.
  • می‌توانید وضعیت PR‌ خود را تایید کنید.
  • در حال حاضر کارت PR معتبر در اختیارتان نیست.
  • الزامات مربوط به مقیم‌های دائمی را رعایت می‌کنید.
  • شهروند کانادا نیستید.
  • جزو آن دسته از مقیم‌های دائمی‌ نیستید که قصد دارند به‌صورت داوطلبانه، وضعیت اقامت دائم خود را لغو کنند و از آن انصراف بدهند.
چه کسانی نمی‌توانند تراول داکیومنت بگیرند؟

اگر شرایط زیر را دارید، نمی‌توانید درخواست تراول داکیومنت PRTD بدهید:

شهروند کانادا هستید.

شهروند کانادا نیستید و اقامت دائم کانادا هم ندارید.

اقامت دائم کانادا دارید ولی کارت PR شما اعتبار دارد و آسیب دیده است.

اقامت دائم کانادا دارید اما قصد دارید به‌طور داوطلبانه، اقامت دائم‌تان را لغو کنید.

نکاتی درمورد تراول داکیومنت

زمانی که بیرون از خاک کانادا هستید، نمی‌توانید درخواست کارت پی آر بدهید. وقتی تراول داکیومنت PRTD خود را دریافت کردید، می‌توانید به کانادا رفته و از آنجا درخواست کارت PR بدهید.

فقط زمانی باید پاسپورت اصلی خود را به سازمان مهاجرت کانادا ارسال کنید که نامه درخواست یا ایمیلی از سمت آن‌ها دریافت کنید. در نهایت، پاسپورت شما به تراول داکیومنت اقامت دائم‌تان ضمیمه می‌شود.

تمام مدارک‌ درخواستی را به‌صورت کپی ارسال کنید و از ارسال اصل مدارک خودداری کنید چون مدارک به شما برگردانده نمی‌شوند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر ، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی ایلیا تماس حاصل نمایید . و یا از طریق ارسال فرم مشاوره با مشاورین ما در ارتباط باشید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست