مهاجرت به کانادا از طریق ورک پرمیت

ورک پرمیت کانادا چیست؟

ورک پرمیت که معادل انگلیسی آن Work Permit است، مجوز کار در کانادا است. اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق کار را دارید، لازم است ابتدا مجوز کار بگیرید. ورک پرمیت یعنی مجوز کار کردن در کانادا. ورک پرمیت، در خاک کانادا و برای نیروهای کار خارجی‌ که واجد شرایط هستند، برای مدت معینی صادر می‌شود. Work Permit کانادا یک تاییدیه کتبی است که دارندگان مجوز کار در کانادا برای حضور قانونی در این کشور باید آن را اخذ کند. این مجوز توسط اداره مهاجرت کانادا صادر می‌شود تا متقاضیان بتوانند در زمان تعیین شده در خاک این کشور بمانند.صدور ورک پرمیت برای دو دسته از افراد امکان پذیر است.

افرادی که پیشنهاد کاری از طرف یک شرکت در کانادا دارند.
افرادی که هنوز کاری معتبر و قانونی در کانادا ندارند.

انواع ورک پرمیت کانادا

1.ورک پرمیت بسته یا معین Employer-Specific Work Permit. کار برای کارفرمایی مشخص در کانادا

2.اپن ورک پرمیت یا همان ورک پرمیت باز Open Work Permit. کار برای هر کارفرمایی که بخواهید

در ادامه هر یک از این ورک پرمیت‌ها را توضیح می‌دهیم:

ورک پرمیت برای کارفرمایی مشخص در کانادا Employer-Specific Work Permit

این نوع ورک پرمیت به شما اجازه می‌دهد که برای کارفرمایی مشخص، در مکانی مشخص و برای مدت مشخصی در کانادا کار کنید.برای دریافت این نوع ورک پرمیت معمولا باید از کارفرمایی کانادایی جاب آفر (Job Offer) یا همان پیشنهاد شغلی را بگیرید و کارفرما باید از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) تاییدیه LMIA مثبت بگیرد. البته ورک پرمیت‌هایی هم هستند که معاف از LMIA هستند.به این نوع ورک پرمیت، کلوز ورک پرمیت (Close Work Permit) هم گفته می‌شود به این دلیل که در انتخاب کارفرما در کانادا محدودیت دارید و تنها مجاز به کار کردن برای کارفرمایی هستید که به شما جاب آفر داده است.

اپن ورک پرمیت Open Work Permit

نوع دیگری از ورک پرمیت، اپن ورک پرمیت است. اپن ورک پرمیت هم نوعی مجوز کار است که با آن می‌توانید طی مدت مشخصی و به طور موقت برای هر نوع کارفرمایی در کانادا کار کنید. به همین دلیل به آن اپن ورک پرمیت یا ویزای کار باز می‌گویند.در اینجا باز به معنای این است که در انتخاب کارفرمای خود در کانادا آزاد هستید. البته کارفرما باید مورد تایید دولت کانادا باشد.برای گرفتن اپن ورک پرمیت کانادا به موارد زیر نیاز ندارید:

  • جاب آفر Job Offer یا همان پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی کانادایی
  • تاییدیه ارزیابی تاثیر بر بازار کار کانادا یا Labor Market Impact Assessment-LMIA
  • ثبت نام کارفرما در پورتال کارفرمایان و پرداخت هزینه انطباق کارفرما

ورک پرمیت با ویزای کار کانادا چه تفاوتی دارد؟

معمولا اصطلاحات ورک پرمیت و ویزای کار به جای هم به کار می‌روند. می‌توان گفت که هر دو لازم و ملزوم هم هستند ولی کاربرد آن‌ها با هم متفاوت است.به طور کلی، ویزا سندی است برای ورود به کشور کانادا و پرمیت سندی است برای ماندن در کشور کانادا. ویزا هم از داخل و هم از خارج مرز صادر می شود در حالیکه تمامی پرمیت ها فقط از داخل خاک کانادا صادر می‌شوند.ویزای کار لیبلی است که پس از اخذ ویزا در پاسپورت شما درج می‌شود و مجوز ورود به کانادا است. وقتی موفق به دریافت ویزای کار کانادا می‌شوید، ورک پرمیت شما هم تایید شده و در زمان ورود به خاک کانادا ورک پرمیت برای شما صادر می‌شود. بنابراین اگر از بیرون کانادا اقدام می‌کنید، در دل ویزای کار کانادا، ورک پرمیت هم وجود دارد اما نقش آن‌ها با هم فرق دارد.

انواع work permit 

ورک پرمیت ICT و Owner

1.مدیران اجرایی و مدیران ارشد: مدت اعتبار ورک پرمیت این افراد حداکثر ۳ سال است. اما اگر در کانادا شعبه‌ای از شرکت خود را تاسیس کنند، حداکثر اعتبار ورک پرمیت آن‌ها ۱ سال است. تمدید این ورک پرمیت‌ها هم معمولا ۲ ساله است. در هر صورت، مجموع مدت اقامت آن‌ها در خاک کانادا نباید بیشتر از ۷ سال باشد.

2.کارمندان با دانش تخصصی: مدت اعتبار ورک پرمیت این افراد حداکثر ۳ سال است. در صورت تاسیس شعبه‌ای از شرکت در کانادا، حداکثر مدت اعتبار ورک پرمیت آن‌ها ۱ سال است. ورک پرمیت‌های تمدیدی هم برای ۲ سال صادر می‌شود. مجموع اقامت این افراد در خاک کانادا نباید بیشتر از ۵ سال باشد.

ورک پرمیت Co-op

طول مدت اعتبار ورک پرمیت‌هایی که برای برنامه کو-آپ (برنامه کارورزی که جزو برنامه درسی دانشجو است) صادر می‌شود، نباید بیشتر از تاریخ اعتبار استادی پرمیت باشد.

ورک پرمیت پس از تحصیل PGWP

طول مدت ورک پرمیت دانشجویانی که قصد دارند پس از فارغ‌التحصیلی کار کنند و اصطلاحا PGWP بگیرند، حداکثر ۳ سال است و قابل تمدید نیست. در صفحه ویزای کار پس از تحصیل در کانادا جزییات مدت ورک پرمیت PGWP به طول کامل بیان شده است.

دارندگان اجازه اقامت موقت کانادا

این افراد در صورتی می‌توانند برای ورک پرمیت اقدام کنند که مدت اعتبار پرمیت اقامت موقت آن‌ها حداقل ۶ ماه و یا بیشتر باشد. طول مدت اعتبار ورک پرمیت نباید بیشتر از اعتبار اجازه اقامت موقت آن‌ها باشد.

دانشجویان بی‌بضاعت

دانشجویانی که حین تحصیل در کانادا توانایی پرداخت شهریه را ندارند، ‌می‌توانند ورک پرمیت بگیرند و کار کنند. طول مدت اعتبار ورک پرمیت آن‌ها باید به اندازه‌ای باشد که دانشجو بتواند پول کافی به دست آورد و تحصیل خود را به اتمام برساند.

همسر یا نامزد پرسنل نظامی یا دیپلمات‌ها

این افراد می‌توانند به واسطه وضعیت همسرشان درخواست ورک پرمیت دهند. طول مدت اعتبار ورک پرمیت آن‌ها نباید بیشتر از مدت اعتبار اقامت متقاضی اصلی (پرسنل نظامی یا دیپلمات) باشد.

متقاضیان مهاجرت

ورک پرمیت اولیه برای چنین افرادی ۲۴ ماه اعتبار خواهد داشت و تمدید آن اعتبار ۱ ساله دارد.

افراد حرفه‌ای Professionals

1.افراد حرفه‌ای که تحت توافقنامه تجاری نفتا (NAFTA) کار می‌کنند: طول مدت اعتبار ورک پرمیت برای این افراد ۳ سال است. در صورت تمدید، همچنان ورک پرمیت ۳ ساله برای آن‌ها صادر خواهد داشت.

2.افراد حرفه‌ای که تحت توافقنامه تجاری FTA کار می‌کنند: طول مدت اعتبار ورک پرمیت برای این افراد یک سال است و تمدید آن هم یک ساله خواهد بود.

3.افراد حرفه‌ای که تحت توافقنامه تجاری GATS کار می‌کنند: طول مدت اعتبار این نوع ورک پرمیت برای بازه زمانی یک ساله، تنها ۹۰ روز است.

توجه: تا زمانی که این افراد شرایط لازم را داشته باشند، محدودیتی در تعداد دفعات تمدید ورک پرمیت برای آن‌ها وجود ندارد.

تمدید ویزای کار کانادا

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، کاربرد ویزای کار (Work Visa) با مجوز کار (Work Permit) متفاوت است. هنگامی که در کانادا هستید، ممکن است ورک پرمیت شما همچنان اعتبار داشته باشد و مجاز به کار کردن باشید اما ویزای شما که مجوز ماندن شما در کانادا است، رو به اتمام باشد. در این حالت باید ویزای خود را تمدید کنید تا از نظر اقامت در کانادا دچار مشکل نشوید.تمدید ویزای کاری هم مانند تمدید ورک پرمیت مشمول وضعیت maintained status است. یعنی اگر قبل از تاریخ انقضای ویزا برای تمدید آن اقدام کنید و پس از مدتی ویزا منقضی شود و جواب تمدید ویزا هم مشخص نشده باشد، در این حالت همچنان می‌توانید با حفظ وضعیت قبلی در کانادا حضور داشته باشید و به کار خود ادامه دهید تا تاییدیه ویزا را دریافت کنید. به تمدید ویزا در کانادا، ویزیتور رکورد هم گفته می‌شود. به عبارت دیگر، ویزیتور رکورد یعنی تمدید مدت اقامت در داخل خاک کانادا.موضوع دیگری که برای تمدید ویزا باید به آن توجه کنید، تاریخ اعتبار پاسپورتتان است. تعیین مدت اعتبار ویزای کار مانند ورک پرمیت وابسته به مدت اعتبار پاسپورت است و بر اساس آن مشخص می‌شود. بنابراین دقت کنید که پاسپورتتان به اندازه کافی اعتبار داشته باشد.

مدارک لازم برای تمدید Employer-specific Work Permit

  1. مدارک شناسایی مانند ترجمه شناسنامه، اسکن پاسپورت معتبر، سند ازدواج (در صورت وجود)
  2. نامه توضیحات در خصوص علت تمدید ورک پرمیت
  3. قرارداد کاری منعقد شده بین کارفرما و متقاضی
  4. جاب آفر و تاییدیه LMIA قبلی
  5. فیش حقوقی سه ماه اخیر
  6. اسکن ویزای معتبر (اگر برای تمدید ویزا قبلا اقدام کرده‌اید و هنوز جوابی نگرفته‌اید، رسید اپلای آن را ارائه دهید)
  7. اسکن ورک پرمیت فعلی
  8. مدرک زبان (اگر شرط لازم برای گرفتن آن نوع ورک پرمیت بوده است)
  9. مدارک تحصیلی
  10. مجوز CAQ (در صورت اشتغال در استان کبک)
  11. یک قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵

مدارک لازم برای تمدید Open Work Permit

برای تمدید اپن ورک پرمیت به تمام مدارک بالا نیاز دارید به جز نامه جاب آفر و مجوز LMIA. چون همانطور که قبلا توضیح دادیم برای اخذ این نوع ورک پرمیت به جاب آفر و ال ام آی ای نیاز ندارید و در نامه اپن ورک پرمیت فعلی شما هم نامی از کارفرما و شغل، مکان شغلی و شماره LMIA برده نشده است.

روش‌های دریافت ورک پرمیت کانادا

  • برنامه جابه‌جایی بین‌المللی International Mobility Program – IMP
  • برنامه نیروی کار موقت خارجی Temporary Foreign Worker Program – TFWP
  • برنامه مالک گرداننده Owner-Operator Program
  • انتقال بین شرکتی Intra-Company Transfers – ICT
  • ورک پرمیت کارآفرینان و خوداشتغالان – C11
  • مسیر استعدادهای جهانی Global Talent Stream
  • ورک پرمیت پس از تحصیل Post-Graduation Work Permit
  • ورک پرمیت باز بریجینگ Briding Open Work Permit
  • توافقنامه تجربه بین‌المللی کانادا International Experience Canada – IEC
  • توافقنامه‌های تجارت آزاد بین‌المللی International Free Trade Agreements

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره بر روی بنر زیر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست