هزینه تحصیل در کانادا

هزینه های تحصیل 

در این مقاله با هزینه تحصیل در کانادا برای یک دانشجو بین المللی آشنا خواهیم شد. کانادا به دلیل داشتن دانشگاه های مطرح و سبک زندگی منظم و البته هزینه های مقرون به صرفه (تحصیل در کانادا هزینه زیادی دارد و این به صرفه بودن در مقایسه با دیگر کشور های انگلیسی زبان است) نسبت به کشورهای انگلیس، استرالیا و آمریکا یکی از اهداف متقاضیان مهاجرت به کانادا و تحصیل در کانادا است. گروه مهاجرتی تحصیلی ایلیا در این مطلب سعی کرده است شما متقاضیان تحصیل در کانادا را با هزینه های تحصیل در کانادا آشنا سازد. هزینه تحصیل در کانادا با توجه به شهر محل تحصیل و همین طور رشته های تحصیلی مختلف و مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است.

اگر بخواهیم حد متوسط هزینه ها را بدون در نظر گرفتن مکان تحصیل و … عنوان کنیم، در اینصورت سالانه حدود ۱۵۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار هزینه می شود. ناگفته نماند که این مبلغ فقط شهریه دانشگاهی را برای دانشجویان خارجی در تمام مقاطع تحصیلی در بر می گیرد.

هزینه زندگی در کانادا برای یک دانشجوی خارجی

همانطور که می دانید کیفیت زندگی در کانادا بالاست و به همان نسبت هزینه های زندگی در این کشور بالاتر از حد استاندارد است. هزینه زندگی در کانادا ماهیانه چیزی حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است. این هزینه ها شامل:

هزینه های اسکان و محل اقامت:

  1. خوابگاه های دانشجویی: که می تواند یک اتاق با سرویس مشترک باشد یا اینکه یک واحد مجزا باشد.
  2. پانسیون های شخصی: اقامتگاه هایی هستند که در آن یک خانواده مورد تایید میزبان می شوند در ازای ارائه خدمات و حتی غذا، مبلغی را به صورت ماهانه دریافت می کنند. اگر در پانسیون زندگی کنید دیگر نیازی به کلاس های آموزش زبان نخواهید داشت، زیرا خانواده میزبان مهارت زبانی شما را به صورت ناخودآگاه تقویت می کنند.
  3. اقامتگاه های درون شهری: که خود به دو صورت اتاق با سرویس مشترک و یا یک واحد مجزا وجود دارد.

سعی کنید حداقل برای ترم اول تحصیل خود در یکی از خوابگاه های موسسه آموزشی خود اقامت کنید، زیرا در اینصورت حدودا 300 تا 400 دلار در ماه در هزینه های خود صرفه جویی می کنید.

اگر سن شما کمتر از 19 سال است اقامت در پانسیون بهـترین گزینه است.

هزینه های مربوط به خوراک

که شامل خرید از سوپر مارکت های محلی و فروشگاه های بزرگ و همچنین سفارشات رستورانی برای 3 وعده غذا می باشد. ارزان ترین سوپر مارکت ها در سطح کانادا No Frills, Walmart ,Superstore Canadian هستند. این فروشگاه ها در سراسر کانادا قرار دارند و قابل دسترس هستند.

هزینه پوشاک

این هزینه بستگی به سبک لباس پوشیدن شما دارد اما توصیه می شود به جز لباس های گرم باقی موارد را در ایران خرید کنید.

هزینه های مربوط به حمل و نقل

مترو حمل و نقل عمومی و تاکسی، در این مورد نیز نزدیک بودن محل زندگی به موسسه آموزشی شما برای صرفه جویی در هزینه ها بسیار اهمیت دارد. توجه کنید، اکثر مؤسسات آموزشی تمام وقت می توانند تسهیلاتی را برای حمل و نقل دانشجویان در نظر بگیرند.

در کانادا رایج است که به کارکنان رستوران ها و راننده تاکسی مبلغی (تیپ یا انعام) پرداخت می شود که حدود ۱۵٪ خدمات ارائه شده به شما است. (این جزئی از فرهنگ مردم کاناداست)

کمک هزینه های تحصیل در کانادا

پیش تر گفتیم که تحصیل در کانادا در مقایسه با انگلیس، استرالیا و آمریکا به صرفه تر است. اگر از جمله دانشجویان ممتاز هستید می توانید از بورسیه های تحصیلی برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا بهره ببرید. این بورسیه ها اغلب برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر از آن است اما بورسیه های برای مقطع لیسانس نیز موجود است.

نکات مفید:

  • دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دارند نمی توانند کار کنند.
  • زندگی در شهر های کوچک اگرچه هزینه کمتری دارد ولی در شهرهای بزرگ موقعیت های شغلی زیادی وجود دارد.
  • بهتر است هزینه سال اول تحصیل خود در کانادا را که چیزی حدود ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان است به عنوان بودجه در نظر بگیرید تا بتوانید هزینه های خود را بدون مشکل پوشش دهید.
  • دانشجویان بین المللی تمام وقت می توانند برای پوشش هزینه های تحصیلی خود مشغول به کار شوند. قبلاً گفته بودیم که دانشجویان تمام وقت می توانند به صورت پاره وقت کار کنند آن هم ۲۰ ساعت در هفته، برای هر ساعت کار در کانادا چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار می توانید درآمد کسب کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر مقاله “کار کردن در حین تحصیل” را مطالعه نمایید.
  • منظور از کمک هزینه تحصیل در کانادا کلیه اقداماتی است که می توان جهت مرتفع شدن هزینه های تحصیلی انجام داد.

میزان تمکن مالی شما برای سال اول چقدر باید باشد؟

این هزینه ها شامل هزینه تحصیل در کانادا + هزینه زندگی در کانادا در نظر گرفته می شود.

  • اگر تنها هستید: شهریه سال اول + ۱۲ هزار دلار
  • اگر شما به همراه همسرتان هستید: شهریه ۱ سال + ۱۸ هزار دلار، البته در این صورت همسر شما نیز مجوز کار کردن در کانادا را دارد.
  • اگر فرزند هم دارید یعنی شما + همسر + فرزند: شهریه یک سال + ۲۲ هزار دلار، در این شرایط فرزند شما از تحصیل رایگان در کانادا برخوردار است.

این بودجه ای است که باید در نظر بگیرید تا به آفیسر در هنگام مصاحبه ثابت کنید که تمکن مالی دارید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا

تحصیل در خارج از کشور می تواند بسیار هزینه بر و گران باشد، اما خوشبختانه کانادا یکی از کشورهایی است که دوره تحصیلی با کیفیت با نرخ شهریه کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر در دسترس است. اما پیش از عزیمت، هنگام محاسبه هزینه تحصیل در کانادا، اطمینان حاصل کنید که هزینه هایی مانند محل اقامت، غذا، پوشش بهداشتی و سفر همراه با شهریه خود را در نظر بگیرید. این به شما کمک می کند بودجه خود را به طور مؤثری مدیریت نمایید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا کمی بالا است اما به طورکلی این هزینه نسبت به شهریه در کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده آمریکا یا استرالیا به طور چشمگیری کمتر است. هزینه های دانشگاه ممکن است به طور سالانه و بسته به ایالت و یا استانی که قصد تحصیل در آن را دارید متغیر باشد، به عنوان مثال، دانشگاه های نیوفاندلند دارای کمترین شهریه هستند، درحالی که انتاریو در زمره گران ترین دانشگاه ها برای تحصیل در کانادا قرار می گیرند. این در حالی است که هزینه تحصیل در تورنتو کانادا هزینه معقولی به نظر می رسد. دانستن این نکته که دانشگاه تورنتو به عنوان برترین دانشگاه کانادا و بیست و هشتمین دانشگاه معتبر جهان است نیز خالی از لطف نیست.

هزینه درخواست بین المللی برای دانشگاه های کانادا

در این بخش قصد داریم به طور خلاصه در مورد هزینه پذیرش در مدارس محبوب کانادا صحبت کنیم:

  • دانشگاه یورک، هزینه درخواست دانشگاه یورک برای دانشجویان بین المللی 150 دلار کانادا است.
  • دانشگاه تورنتو، هزینه درخواست دانشگاه تورنتو برای دانشجویان بین المللی از 90 تا 125 دلار کانادا بسته به برنامه ای که برای آن درخواست می دهید متغیر است.
  • دانشگاه مک گیل، هزینه درخواست مک گیل برای کلیه دانشجویان (ازجمله کانادایی ها و مقیم دائم) 110 دلار کانادا است.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا، هزینه درخواست دانشگاه بریتیش کلمبیا برای دانشجویان بین المللی 150 دلار کانادا است.
  • دانشگاه آلبرتا، هزینه درخواست دانشگاه آلبرتا برای دانشجویان بین المللی 100 دلار کانادا است.
  • دانشگاه کلگری، هزینه درخواست دانشگاه کلگری برای دانشجویان بین المللی 125 دلار کانادا است.
  • دانشگاه واترلو، هزینه درخواست دانشگاه واترلو برای دانشجویان بین المللی 100 دلار کانادا است.
  • دانشگاه سیمون فریزر، هزینه درخواست دانشگاه سیمون فریزر برای دانشجویان بین المللی 151.50 دلار کانادا است.
  • دانشگاه کوئینز، هزینه درخواست دانشگاه کوئین برای دانشجویان بین المللی 100 دلار کانادا است.
  • دانشگاه اتاوا، دانشگاه اتاوا برای دانشجویان بین المللی 200 دلار کانادا است.
  • دانشگاه دالهوزی، هزینه درخواست دانشگاه دالهو برای همه دانشجویان (ازجمله کانادایی ها و مقیم دائم) 105 دلار کانادا می باشد.
  • دانشگاه رایرسون، هزینه درخواست دانشگاه رایرسون برای دانشجویان بین المللی 150 دلار کانادا است.
  • دانشگاه یورک ویل، هزینه پذیرش دانشگاه یورک ویل برای همه دانشجویان (ازجمله کانادایی ها و مقیم دائم) 195 دلار کانادا است.
  • دانشگاه دالاهو، هزینه درخواست دانشگاه دالهو برای دانشجویان بین المللی 105 دلار کانادا است.
  • دانشگاه ساسکاچوان، هزینه درخواست دانشگاه ساسکاچوانبرای دانشجویان بین المللی 90 دلار کانادا است.

همان طور که می بینید، هزینه پذیرش در دانشگاه های کانادا از 90 دلار کانادا تا 200 دلار کانادا متغیر است. رایج ترین هزینه درخواست حدود 100، 110 دلار کانادا است. به خاطر داشته باشید که کلیه این فقط هزینه های عمومی درخواست هستند و ممکن است برخی مدارس هزینه های اضافی داشته باشند.

هزینه درخواست برای کالج های کانادا

برخی از کالج های کانادایی در بین دانشجویان بین المللی محبوب تر از بقیه هستند. در ادامه به هزینه درخواست برخی از کالج های برتر در کانادا می پرازیم:

  • هزینه درخواست کالج سنکا برای دانشجویان بین المللی 95 دلار کانادا است.
  • کالج جامع ونکوور، هزینه درخواست کالج جامع ونکوور برای دانشجویان بین المللی 110 دلار کانادا است.
  • هزینه پذیرش کالج شریدان برای همه دانشجویان (ازجمله کانادایی ها و مقیم دائم) 100 دلار کانادا است.
  • کالج سنتنیال، تورنتو، هزینه درخواست کالج سنتنیال برای دانشجویان بین المللی 140 دلار کانادا است.
  • کالج موهاوک، همیلتون، هزینه درخواست کالج موهاک برای کلیه دانشجویان (ازجمله کانادایی ها و مقیم دائم) 120 دلار کانادا است.
  • کالج هنرهای کاربردی و فناوری جورج براون در تورنتو مبلغ 150 دلار کانادا را به عنوان هزینه درخواست از دانشجویان بین المللی دریافت می کند.
  • هزینه پذیرش کالج هامبر برای همه دانشجویان (از جمله کانادایی ها و مقیم دائم) 100 دلار کانادا است.
  • کالج لانگارا، ونکوور، هزینه درخواست کالج لانگارا برای دانشجویان بین المللی 125 دلار کانادا است.

همان طور که می بینید، هزینه درخواست برای اکثر کالج های کانادا حدود 100 دلار کانادا است. بااین حال، برخی از کالج ها (مانند دانشگاه یورک ویل) هزینه بیشتری دریافت می کنند درحالی که برخی دیگر از کالج ها هزینه کمتری دارند.

بهترین راه برای پرداخت هزینه درخواست چیست؟

بهترین راه برای پرداخت هزینه درخواست بسته به مکان و مدرسه ای متقاضی برای آن درخواست می دهد، متفاوت است. در بیشتر موارد، پرداخت را می توان به صورت آنلاین از طریق کارت اعتباری یا پی پال انجام داد. با این حال، ممکن است هزینه های اضافی مانند هزینه پردازش به این مبلغ اضافه شود، بنابراین مطمئن شوید که هزینه پرداخت شما قبل از ارسال آن چقدر است.اگر به پی پال یا کارت اعتباری دسترسی ندارید، گزینه های دیگری نیز برای شما در دسترس است. برای پرداخت هزینه درخواست می توانید از گیفت کارت، ویزا کارت یا مستر کارت استفاده کنید و دانشجویان بین المللی نیز می توانند برای پرداخت هزینه درخواست، حواله بین المللی پول را از بانک خود خریداری کنند.

در صورتی که شما نیز قصد تحصیل در کانادا را دارید اما در باره هزینه های درخواست ابهاماتی برای شما وجود دارد همین حالا با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی ایلیا در ایران و کانادا  تماس حاصل فرمایید .

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست