موسسات آموزش عالی کانادا

سیستم آموزشی این کشور برای تحصیل در موسسات آموزش عالی کانادا، یکی از معتبرترین و قوی ترین نظام های علمی دنیا به شمار می‌ رود. سطوح مختلف آموزشی موسسات آموزش عالی کانادا با تبعیت از استاندارهای جهانی به یکی از مجهزترین سیستم های آموزشی در بین کشور های پیشرفته تبدیل شده است و سالیانه بودجه زیادی جهت رشد و پیشرفت سطح علمی و بهره وری دانشجویان جهت دست یابی به این مهم اختصاص می یابد.

سطوح مختلف آموزشی در هر استان تحت قوانین ایالتی یا استانی اداره می‌شود اما به طور کلی همه‌ آنها زیر نظر قوانین دولت فدرال کنترل و مدیریت می‌ شوند که با توجه به نظارت های عمومی دولت فدرال به صورت واحد و مستحکم اداره می شود. نظام آموزشی کانادا مانند بسیاری از کشور های جهان دارای مراکز آموزشی همگانی و خصوصی است. تحصیلات ابتدایی تا مقطع پیش دانشگاهی (K12) برای آن دسته از افرادی که در کشور کانادا اقامت قانونی داشته باشند، به صورت رایگان فراهم شده است. فراگیری و اخذ تحصیلات تکمیلی نیز با هزینه ای پایین تر به نسبت کشورهای توسعه یافته در دسترس دانشجویان قرار گرفته است.

مزایای تحصیل در موسسات آموزش عالی کانادا

  • تحصیل در رشته های مختلف با سطح آموزشی بالا
  • دریافت مدرک معتبر و بین المللی از موسسات آموزش عالی کانادا
  • امکان اخذ اقامت دائم با توجه به تجربه تحصیل و حضور در کانادا
  • بالا بودن کیفیت زندگی و سکونت بعد از فراغت از تحصیل
  • دست یابی به جایگاه شغلی مرتبط در زمینه رشته تخصصی خود بعد از اتمام تحصیلات
  • پایین بودن هزینه زندگی و شهریه موسسات آموزش عالی کانادا به نسبت دیگر کشورهای پیشرفته

تحصیلات عالیه در موسسات آموزش عالی کانادا در سه بخش انجام می شود:

  • دانشگاه و پلی تکنیک ها
  • موسسات فنی در کانادا
  • کالج های کاربردی در کانادا

سطوح آموزشی کشور برای تحصیل در موسسات آموزش عالی کانادا

سیستم آموزشی در موسسات آموزش عالی کانادا شامل دو بخش تحصیلات ابتدایی و تحصیلات تکمیلی می باشد. کودکان از سن 5 سالگی قادر به شروع دوره‌ آموزشی خود می باشند که در واقع گذراندن دوره آموزشی در کودکستان اختیاری می باشد. آغاز سال تحصیلی کودکان در برخی از استان ها مانند کبک و انتاریو یک سال زودتر انجام می‌شود. دوره‌ تحصیلی دانشجویان در مراکز آموزش عالی در اکثر استان ها از ماه سپتامبر یا ماه ژانویه آغاز می شود. کلاس‌های کالج معمولا در تمام طول سال برگزار می‌شوند و محصلین باید در هر زمانی از سال آماده‌ یادگیری و حضور در کلاس ها باشند.

تحصیلات ابتدایی از مقطع دبستان تا پایان دوره دبیرستان در نظر گرفته می‌ شود. پس از پایان یافتن مقطع دبیرستان افراد می توانند تحصیلات خود را در مقاطع لیسانس (کارشناسی)، فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) و دکترا ادامه دهند. هرچند بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در دوره‌ های کوتاه مدت کالج ها و یا موسسات فنی شرکت کنند. دانش آموزان پس از گذراندن دوره‌ تحصیلی جهت کسب مهارت های لازم برای ورود به بازار کار و با هدف فراگیری آموزش های فنی و رشد اقتصادی کانادا در زمانی کوتاه تر می‌ توانند وارد بازار کار رشته‌ مورد نظر خود شوند. این دوره ها به استخدام دانشجویان توسط کارفرمایان پس از تحصیل کمک می کنند.

مدت زمان دوره های تحصیلی در موسسات آموزش عالی کانادا

دوره ی لیسانس در اغلب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کانادا 3 تا 4 سال طول می‌کشد که این امر بستگی به سیستم آموزشی محل و استان مربوطه شما دارد. اخذ مدرک فوق لیسانس نیز نیازمند گذراندن یکسال تحصیل تمام وقت به همراه دوره پایان نامه و تحقیقات مربوط به رشته تحصیلی شما می باشد. حداقل زمان مورد نیاز جهت تحصیل در مقطع دکتری 3 سال به صورت تمام وقت می‌ باشد.

در بسیاری از دانشگاه ها ارائه ی گواهی یکی از دو زبان رسمی کانادا الزامی می باشد به همین جهت متقاضی باید قبل از ثبت نام در رشته مورد نظر خود حداقل یکسال قبل با دانشگاه مورد نظر ارتباط برقرار نماید و اطلاعات مورد نیاز در مورد دوره تحصیلی خود را کسب نماید.

درصورتی که متقاضیان قصد تحصیل در دوره های زبان انگلیسی و یا فرانسه را داشته باشند می‌ توانند در یکی از کالج ها و یا سایر مراکز آموزش زبان کانادا پذیرش دریافت کنند. مدت زمان این دوره آموزشی به سطح زبان متقاضی بستگی دارد و ممکن است از 6 ماه تا یکسال به طول بیانجامد.

دانشگاه های کانادا با ارائه ی برنامه های آموزشی و حرفه ای که مبتنی بر توانایی درک مطالب و استفاده از اطلاعات به روز می باشد، تمرکز داشته و برای افرادی که علاقه مند به تحصیل در رشته های تحقیقاتی مانند پزشکی و حقوق هستند گزینه بسیار مناسبی می باشد که در صورت داشتن شرایط مناسب می توانند در مقطع فوق لیسانس و دکتری از کمک های مالی دانشگاه یا به اصطلاح فاند استفاده نمایند. متقاضی باید قبل از اقدام و شروع دوره تحصیلی مورد نظر، از اعتبار مدارک آخرین دوره تحصیلی خود و پذیرش آنها توسط دانشگاه یا موسسه آموزشی در کشور مقصد اطمینان حاصل نماید.

سیستم آموزشی و نمره دهی موسسات آموزش عالی کانادا

در سیستم آموزشی و نمره دهی موسسات آموزش عالی کانادا سوابق تحصیلی و عملکرد دانشجو یکی از معیارهای تاثیر گذار در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ های کانادایی به شمار می‌ آیند. به جهت این اهمیت، افرادی که خارج از کانادا مشغول به تحصیل بوده اند نیازمند هستند تا نحوه معادل سازی معدل خود را در سیستم کانادایی فرا گیرند.

یکی از الزامات تحصیل در دانشگاه های کانادایی دارا بودن حد مشخصی از معدل تحصیلی یا GPA در سوابق تحصیلی متقاضی می باشد. Grade Point Average یا به اختصار GPA معیاری است برای اعلام معدل عملکرد تحصیلی افراد که در کشور کانادا استفاده می شود.

در کشورهای مختلف استفاده از معیار ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان متفاوت است و همین موضوع ممکن است باعث گمراهی افراد شود. به طور مثال سیستم نمره دهی در ایران از 20 و در برخی از کشورهای اروپایی این معیار از 5 محاسبه می شود. دانشگاه‌های کانادایی اکثرا از دو سیستم نمره دهی که از نمره 4 و یا 9 هست، استفاده می کنند.

معیار دیگری که در تحصیلات کانادایی اهمیت دارد، ساعت اعتبار یا به اصطلاح Credit hour می باشد. این معیار دو فاکتور طول دوره و مدت زمان کلاس را نشان می دهد. در کانادا مواد درسی به صورت یک ترمه و یا دو ترمه ارائه می شوند. به طور مثال اگر درسی به مدت زمان یک ترم ارائه شود، دانشجو به مدت 4 ماه و 3 ساعت در هفته در کلاس شرکت می کند.

اگر درسی برای دو ترم ارائه شود، دانشجو به مدت 8 ماه و هفته ای 3 ساعت در کلاس درس حضور پیدا می‌کند. در اصطلاح آکادمیک به هر یک از حالات اشاره شده به ترتیب 3 کردی آور (ساعت اعتبار) و 6 کردی آور (ساعت اعتبار) گفته می‌شود.

برای محاسبه معدل خود در هنگام ورود به دانشگاه‌های کانادا، باید به حرف معدل درس خود به عنوان مثال (b و یا3.0 ) و ساعت اعتبار (به عنوان مثال 3 ساعت اعتبار) توجه کنید. سپس معدل هر درس را در ساعت اعتبار مربوط به هر کدام ضرب کرده و مجموع آنها را بر تعداد کل ساعات اعتبار تقسیم می نمایید و به این صورت میانگین وزنی برای دوره گذرانده شده محاسبه می شود.

دانشجو طی دو ترم (8 ماه) 30 ساعت اعتبار واحد درسی اخذ کرده است که میانگین معمولی برای یک دانشجوی کانادایی است. معدل کلی GPA 90.99 می باشد. برای بدست آوردن GPA بر اساس سیستم کانادا، این تعداد باید بر تعداد کل ساعت اعتبار تقسیم شود که مطابق با 30 /90.99 = 3.033 می باشد. دانش آموز دارای معدل 3.033 است. به عبارت دیگر، دانشگاه کانادا این دانشجو را دانشجوی B+ می نامد.

جهت دریافت مشاوره تلفنی در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا،بر روی بنر زیر کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست