تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا 2023

اغلب دانشگاه‌ های قدیمی و بنام آمریکای شمالی در کشور کانادا قرار گرفته اند و به موجب فرهنگ چند ملیتی و شرایط خوب زندگی در کانادا، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی جهت ادامه‌ی تحصیلات خود به این کشور سفر می کنند. تحصیل دکترا در کانادا این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است تا با کمک افراد متخصص و تکنولوژی های موجود در کشور کانادا به تحقیق و توسعه و تحصیل در کانادا مشغول شوند. علاوه بر این پس از فراغت از تحصیل دانشجویان امکان استفاده از ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی را به مدت 3 سال دارا خواهند بود.

دانشگاه ‌های عمومی و خصوصی کانادا

به طور تقریبی حدود 100 دانشگاه در کشور کانادا موجود هستند، البته تعداد زیادی کالج، مدارس فنی و مدارس هنری نیز در این کشور وجود دارند که به خاطر عدم ارائه برنامه های تحصیلی دوره دکترا در این تخمین برآورد نشده اند. اکثر این دانشگاه ها برنامه های دوره دکترا خود را در مدارس آموزش عالی اختصاصی ارائه می دهند که امکان تجمیع تمامی امکانات تحقیقاتی و رفاهی را برای دانشجویان فراهم می کنند.

دانشگاه های کانادایی با توجه به منبع تامین بودجه خود به دو دسته‌ی دانشگاه های دولتی (Public) و دانشگاه های خصوصی (Private) دسته بندی می شوند.

دانشگاه های دولتی به طور عمومی از طرف دولت های استانی مورد حمایت قرار می گیرند و عموما برنامه های تحصیلی متنوعی، شامل برنامه های تحصیلی دوره دکترا را ارئه می دهند. دانشگاه های خصوصی که از طرف نهادهای غیر دولتی (مانند نهادهای مذهبی) تامین مالی می شوند، برنامه های به نسبت کمتری را ارائه می دهند، ولی در عین حال این برنامه ها به صورت تخصصی تر روی موضوعات مورد نظر تمرکز می کنند.

استان ها و تریتوری ها جهت تحصیل دکترا در کانادا

کانادا کشوری دارای وسعتی زیاد و پهناور می باشد که از 10 استان و 3 تریتوری (سرزمین) تشکیل شده است. دولت های استانی امور مرتبط با حمایت مالی و تامین بودجه دانشگاه های خود را برعهده دارند (مانند ایالات متحده). اما حمایت مالی و تامین بودجه دانشگاه های واقع در تریتوری ها از طرف دولت فدرال تعیین می گردد. نکته ای که در این زمینه قابل توجه می باشد این مهم است که تنها “استان های کانادا” دارای دانشگاه های تحقیقاتی (ارائه دهنده برنامه های دوره دکترا) می باشند و تریتوریها برنامه های دکترا را ارائه نمی دهند.

اغلب استان ها از ساختار ها و روش های مشابه در ارائه برنامه های دوره دکترا پیروی می کنند اما ممکن است قوانین استانی تفاوت هایی را در نحوه بودجه بندی و جذب دانشجویان بین الملل ایجاد نماید که این تغییرات ممکن است محلی را که متقاضی برای تحصیلات دوره دکترا انتخاب می کند، زبان تحصیلی انگلیسی، فرانسه و یا هر دو زبان را می تواند شامل شود.

تحصیل دکترا در استان های کانادا

  • آلبرتا: 8 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
  • بریتیش کلمبیا: 11 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
  • مانیتبا: 6 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
  • نیوبرانزوئیک: 4 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی یا فرانسه
  • نواسکشیا: 9 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
  • نیوفاندلند و لابرادور: 1 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
  • انتاریو: 31 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
  • پرینس ادوارد آیلند: 1 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی
  • کبک: 19 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: فرانسوی
  • ساسکاچوان: 6 دانشگاه / زبان رسمی تحصیلات: انگلیسی

ساختار برنامه تحصیل دکترا در کانادا

همانند سایر کشورها دکترا نیز به عنوان بالاترین سطح صلاحیت عملی در کانادا شناخته می شود که دانشجو پس از تکمیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان شرکت در آن و اخذ این مدرک را دارد.

طیف وسیعی از مدارک دکترا در کنار دکترای آشنای دانشگاهی موجود است، از جمله دکترای حرفه ای مانند مدارک دکتری مدیریت بازرگانی (DBA) و دکترای آموزش (EdD).

طول دوره دکترا

عموما دوره های تحصیلی دکترا به مدت 3 سال (تحقیق و تحصیل) ارائه می شوند. البته برخی از دوره ها تا حداکثر 6 سال می تواند به طول بی انجامد. ارائه مدرک کارشناسی ارشد در اکثر برنامه های تحصیلی دوره دکترا یکی از الزامات پذیرش در این دوره می باشد. با این وجود برخی از دانشگاه های ارائه دهنده مقطع دکترا، برنامه های دکترا مستقیم (Direct PhD) را ارائه می دهند که این امکان را برای متقاضیان را فراهم می سازد تا با داشتن مدرک کارشناسی بتوانند وارد این دوره ها شوند.

در این نوع برنامه ها متقاضی عموما یک تا دوسال از تحصیلات خود را به عنوان تحصیلات کارشناسی ارشد طی می کند و به همین سبب طول دوره تحصیل طولانی تر می شود.

برنامه های دوره دکترا

برنامه های تحصیل دکترا در کانادا بیشتر مشابه این سیستم در کشور انگلیس است و دارای تفاوت هایی با برنامه های دکترا ارائه شده در کشور آمریکا دارد. در کشور آمریکا معمولا یک یا دو سال اول تحصیلات دوره دکترا به گذراندن کلاسهای آموزشی و امتحانات اختصاص می یابد و در ادامه آن برنامه های تحقیقاتی شروع می شوند، اما در کشور کانادا برنامه های تحقیقاتی از ابتدای برنامه تحصیلی آغاز می شوند. با این وجود اکثر برنامه های دکترا در کانادا دارای ساختار منحصر به فرد خود هستند که توسط دانشگاه ارائه دهنده برنامه، طراحی شده است.

اکثر واحد های درسی بر مبنای آموزش مهارت های کاربردی مانند تکنیک های تحقیق و متدهای توسعه تمرکز دارند و یا بر تقویت مهارت های تدریس و ارائه مطلب دانشجویان متمرکز هستند. همچنین برخی از برنامه های دکترا، دوره های کارآموزی را برای دانشجویان خود فراهم می کنند. برخی از دانشگاه ها در پایان این دوره یک یا دو ساله تحصیلی، یک آزمون جامع جهت بررسی توانمندی های دانشجو برگذار می کنند و در صورت قبولی دانشجو اجازه حضور وی در دوره تحقیقاتی را صادر خواهند کرد. عموما دانشجویان، این دوره های آموزشی را در سال اول تحصیلات خود تکمیل نموده و پس از آن وارد دوره تحقیقاتی شده و نوشتار پایان نامه ی خود را آغاز می کنند.

در بعضی موارد ممکن است یک دانشگاه از دانشجویان تحصیلات دکترا در کانادا بخواهد در پایان سال اول یا دوم خود یک آزمون جامع برگزار کنند. در این آزمون دانش عمومی دانشجو در رشته مورد تحصیل قبل از اینکه به وی اجازه داده شود تحقیقات بسیار بیشتری را انجام دهد بررسی می شود.این آزمون تا حدی شبیه به نسخه MPhil یا “بررسی تأیید” است که در دانشگاه های انگلستان استفاده می شود.

نظارت و تحقیق

تمامی دانشجویان در طول دوره تحصیل خود در مقطع دکترا، تحت نظارت و راهنمایی یکی از اعضای هیئت علمی قرار خواهند گرفت. این ناظر در انجام تحقیقات و نوشتار پایان نامه به دانشجو کمک خواهد کرد. هرچند سایر اعضای هیئت علمی محل تحصیل دانشجو نیز، ممکن است تکالیف و یا مسئولیت هایی را با توجه به برنامه تحصیلی از دانشجو درخواست نمایند.

مهم ترین و اساسی ترین معیار تکمیل دوره دکترا، ارائه و دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه تحقیقاتی دانشجو می باشد. پایان نامه ارائه شده توسط دانشجو باید دارای ساختار تحقیقاتی قدرتمندی باشد. اگر صلاحیت شما یک دکترای حرفه ای مانند DBA یا EdD تایید شود، شما روی کارهای عملی و مطالعات موردی و همچنین به جای تحقیقات دانشگاهی تمرکز خواهید کرد.

ارزیابی و بررسی

معیارهای اصلی ارزیابی تحصیلات دکترا در کانادا، اصالت و کیفیت پایان نامه دکترا است. شما به طور معمول پیش از نوشتن نسخه نهایی بر اساس بازخورد ناظر خود، پیش نویس را در میانه دوره دکترا آغاز می کنید. پس از ارائه پایان نامه، کمیته ای از ممتحنین (شامل حداقل یک متخصص خارجی) منصوب می شود تا آن را بخواند و مورد بررسی قرار دهد. در انتها شما به دفاع شفاعی می پردازید.در نهایت شما امتحان استادهای دیگری را ملاقات می نمایید که تصمیم می گیرند آیا عملکرد آزمون شما قانع کننده بوده یا خیر. در صورت قبولی نتیجه، مدرک دکترا به شما اعطا می شود.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اشکان
    18 دی 1400 12:07

    سلام و خسته نباشید خدمت شما ببخشید من با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه ازاد میتونم برای دکتری هوافضا اپلای با فاند کنم یا خیر و اینکه شرط معدل برای دکتری شامل ارشد هستش یا کارشناسی هم مهمه با تشکر

    پاسخ
    • رضا صنعتی
      19 دی 1400 09:37

      اشکان عزیز سلام وقت بخیر
      بله در این زمینه میتوانید اقدام کنید البته شرایط شما باید دقیق بررسی شود. حداقل معدل شما باید 17 باشد و ایلتس 7 لازمه این در خواست است. لطفا برای بررسی دقیقتر، فرم ارزیابی تحصیلی را کامل کنید یا با ما تماس بگیرید.

      پاسخ
  • سلام من الان ارشد مهندسی مکانیک امیر کبیر میخونم من کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه فنی حرفه ای چمران کرمان گذروندک و بعضی از درس های گذرونده شده توی دوره کارشناسی ناپیوسته با پیوسته فرق می‌کنه میخواستم بدونم برای اپرای دکترا آمریکا مشکلی برام پیش نمیاد و چطوری معدل کارشناسیم رو وارد کنم چون دو تا معدل دارم کاردانی و کارشناسی

    پاسخ
    • رضا صنعتی
      23 فروردین 1401 08:27

      محمد عزیز سلام وقت بخیر
      متاسفانه ما در زمینه مهاجرت به آمریکا فعالیتی نداریم. اما برای تحصیل در کانادا نوع دانشگاه برای این کشور دارای اولویت نیست و مهم سطح زبان و معدل شماست.

      پاسخ
  • سلام وقت شما بخیر
    بنده فارغ التحصیل فیزیک محض دانشگاه شهید بهشتی با معدل 14 هستم. در حال حاضر دانشجوی ارشد علوم کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی هستم. سطح زبان و برنامه نویسی به زبان پایتون خوبی دارم پروژه های عملی نسبتا خوب و زیادی رو برای شرکت ها انجام دادم و توی دوره های مختلفی هم بصورت کارهای فوق برنامه شرکت داشتم.
    آیا میتوانم برای مقطع دکتری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کانادا و البته فول فاند اقدام کنم؟
    برای این مسیر چه چیزهایی رو لازم دارم و چه مدارکی باید اماده داشته باشم و حداقل شرایط به صورت کلی چی هست؟؟

    ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    • رضا صنعتی
      11 دی 1401 09:48

      سلام امید عزیز وقت بخیر
      امکان مهاجرت از طریق تحصیل برای شما وجود دارد. حتی می توانید از طریق کاری نیز برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید.
      برای بررسی بیشتر شرایط شما، لطفا فرم ارزیابی تحصلی یا جاب آفر را کامل بفرمایید تا همکاران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست