SOP

برای شروع تحصیل در کانادا ابتدا باید انگیزه نامه خود را تهیه و تنظیم نمایید. انگیزه نامه تحصیلی کانادا شامل روایت انگیزه شما، تحصیلات، پروژه های دانشگاهی و حرفه ای، اعلام تخصص شما در این زمینه، علت نیاز به مدرک، اهداف کوتاه و بلند مدت، علت انتخاب این دانشگاه و در آخر این نکته که چرا شما دانشجوی ایده آلی برای موسسه خواهید بود، می­ گردد. لطفاً توجه داشته باشید که SOP باید به ترتیب زمانی معکوس نوشته شود.

هدف انگیزه ­نامه (SOP) اعلام تمایل و پتانسیل شما برای شرکت در تحقیقات پیشرفته است.

راهنمای نوشتن انگیزه نامه

با داشتن مدارک بین المللی شناخته شده از دانشگاه ها و کالج های معروف، می توانید دوره های مختلف را انتخاب کنید و درعین حال آموزش با کیفیت توسط مربیان برجسته جهان تضمین شود.

آیا دانشگاه عالی را در ذهن دارید اما نیاز به راهنمای نوشتن انگیزه نامه دارید؟ ناامید نشوید.

در این مقاله، جهت تسیهل درخواست تحصیل در کانادا در یک مؤسسه آموزشی تعیین شده (DLI) به آموزش نوشتن انگیزه نامه و بایدها و نبایدهای آن پرداخته ایم

انگیزه نامه چیست؟

وجود انگیزه نامه برای درخواست پذیرش دانشگاه ها یاکالج های بین المللی حیاتی است. توضیح می دهد که چرا شما برای برنامه تحصیلی و دانشگاه آنها مناسب هستید، واجد شرایط بودن شما را اثبات میکند و نشان می دهد که چرا یک کالج یا دانشگاه کانادایی را انتخاب کرده اید. انگیزه نامه می تواند به عنوان نقطه شکست پذیرفته شدن یا رد شدن در نظر گرفته شود و هدف این مقاله این است که شانس شما را برای پذیرفته شدن به حداکثر برساند.

چگونه انگیزه نامه بنویسیم؟

برای اطمینان از موفقیت در اولین درخواست، باید بدانید که چگونه یک نامه انگیزشی مؤثر برای تحصیل در کانادا بنویسید. در زیر مراحل نحوه نوشتن نامه انگیزشی و بایدها و نبایدهایی که باید در این فرایند مد نظر بگیرید را بیان می کنیم:

مرحله 1:

نکته اول در راهنمای نوشتن انگیزه نامه این است که در مورد الزامات دانشگاه یا کالج انتخابی تحقیق کنید و از رعایت معیارها اطمینان حاصل کنید.

ما به شما توصیه می کنیم که تحقیقات لازم را در مورد موسسه انتخابی خود انجام دهید الزامات و احتمال بورسیه های بین المللی را در صورت برتری در معیارها بررسی کنید.

مطمئن شوید که الزامات و انتظاراتی که ممکن است در مورد صلاحیت ها و ویژگی هایی که در متقاضیان به دنبال آن هستند داشته باشند را یادداشت کنید. درنهایت، نگاهی به برخی از فعالیت ها و پروژه های اصلی در دانشگاه بیندازید و مطمئن شوید که واجد شرایط هستید.

مرحله 2:

اطمینان حاصل کنید که معیارهای برنامه را رعایت می کنید.

دانشجویان بین المللی باید معیارهای مقرر در برنامه مهاجرت را رعایت کنند، زیرا عدم رعایت معیارهای برنامه می تواند بر تصمیم موسسه تأثیر بگذارد. صرف نظر از برنامه یا مجوز تحصیلی که برای آن درخواست می کنید، باید یک نامه پذیرش معتبر از کالج یا دانشگاه انتخابی خود ارائه دهید و درعین حال ثابت کنید که شرایط برنامه را دارید.

مرحله 3:

فهرست نکات اصلی که می خواهید در نامه انگیزشی خود بگنجانید.

نکته دیگری که ما در راهنمای نوشتن انگیزه نامه به آن پرداخته ایم این است که قبل از نوشتن نامه خود، نکات اصلی را که می خواهید پوشش دهید و انگیزه تحصیل در کانادا را ذکر کنید. بیایید نگاهی دقیق تر به نکاتی در مورد نحوه نزدیک شدن به این مرحله برنامه ریزی داشته باشیم:

موضوعاتی که باید در نامه خود برجسته کنید:

  • نکات موردعلاقه در دانشگاه یا برنامه و دلیل آن را ذکر کنید.
  • روی قوی ترین و مرتبط ترین صلاحیت ها، تجربیات بین المللی گذشته، ویژگی هایی که دارید، عملکردهای آکادمیک و جوایز بالقوه تمرکز کنید.
  • اطلاعات را مختصر نگه دارید
  • یک ساختار سه یا پنج پاراگراف را انتخاب کنید.

منابع الهام

چه چیزی شما را در مسیر فعلی و اهداف تحصیلی خود قرار داد؟

درنهایت، با خلاصه ای از نکات و اهداف اصلی خود پایان دهید. به عنوان مثال، در صورت اقامت دائم کانادا در این برنامه و اینکه چگونه قصد دارید به اقتصاد کانادا کمک کنید، پذیرفته شوید.

نکته برتر

در پاراگراف پایانی خود، علاقه خود را مجدداً بیان کنید و از فرصت درخواست قدردانی خود را نشان دهید.

هنگام ارائه دلایل خود برای درخواست، نحوه بیان اهداف و دلایل خود برای تحصیل در خارج از کشور را در نظر بگیرید (حتی اگر درست باشد). مثلاً:

نگویید:
  • من فقط می خواهم از کشورم بروم.
  • من می خواهم با یک “فرد خارجی” ملاقات و ازدواج کنم.
  • دوستم آن را امتحان کرد و به نظر جالب آمد.
بلکه بگویید:
  • به نظرم که هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای با کمک یک تجربه بین المللی پیشرفت کنم.
  • من علاقه عمیقی به فرهنگ، تاریخ و زبان این کشور دارم و از کشف و تجربه آن هیجان زده هستم.
  • به عنوان فردی که به توانایی خود در برقراری ارتباط بین فرهنگ ها افتخار می کند، معتقدم برای برنامه ای که دانش آموزان از سراسر جهان را در خود جای می دهد مناسب هستم.

نکاتی برای تجربه کاری در خارج از کشور

جدای از راهنمای نوشتن انگیزه نامه باید در این مقاله به این نکته نیز می پرداختیم که بسیاری از استخدام کنندگان به این موضوع نگاه می کنند که آیا دانشجویان بین المللی تجربه مناسبی دارند و برای مقابله با چالش های زندگی و تحصیل در خارج از کشور آمادگی دارند یا خیر. در اینجا چند راه عالی برای رساندن این موضوع وجود دارد:

نگویید:
  • من هرگز به خارج از کشور سفر نکرده ام و در جایی غیر از کشور خودم زندگی نکرده ام، اما آن را دوست دارم.
  • هر بار که سفر کرده ام، تجربه بدی بوده است، اما امیدوارم این بار متفاوت باشد.
بلکه بگویید:
  • اگرچه قبلاً هرگز در خارج از کشور زندگی نکرده یا تحصیل نکرده ام، اما عاشق سفر و تجربه فرهنگ های جدید هستم. بنابراین، من به دنبال فرصتی هستم تا در حین انجام کاری که دوست دارم، افق هایم را گسترش دهم.
  • اگرچه من هرگز خارج از کشور نبوده ام، اما تحقیق کرده ام تا مطمئن شوم که این کشور مناسب من است. من همچنین مشتاقانه منتظر چالش زندگی و تحصیل مستقل در خارج از کشور هستم درحالی که در فرهنگ کانادا و زندگی دانشجویی ادغام می شوم.

نکاتی برای انتقال شخصیت

قابل درک است که شما تنها دانشجوی بین المللی در دانشگاه خود نیستید. چه درون گرا یا برون گرا، پذیرندگان شما باید بدانند که می توانید با محیط جدید خود سازگار شوید و درعین حال تعاملات چند فرهنگی را با بلوغ انجام دهید.

نگویید:
  • من همیشه در مهمانی های پر سرو صدا حضور دارم، بنابراین می دانم که به راحتی دوست پیدا خواهم کرد.
  • من ترجیح می دهم چهارچوب رفتاری خودم را حفظ ، بنابراین کسی را ناراحت یا توهین نمی کنم.
بلکه بگویید:
  • من از آن دسته افرادی هستم که به دلیل انعطاف پذیری، باز بودن و توجه به افراد مختلف از هر طبقه، با دیگران ارتباط خوبی دارم.
  • مهم تر از همه، وقتی خودم را در جمع دیگرانی می بینم که سابقه ای مشابه من ندارند، به حساسیت فرهنگی ام افتخار می کنم.

مرحله 4:

آن را شخصی کنید.

هنگام نوشتن انگیزه نامه خود، باید کمی شخصیت خود را به کمیته پذیرش نشان دهید و به آنها بینشی نسبت به شخصیت خود بدهید. قصد این است که در میان هزاران درخواست متمایز شوید و اطمینان حاصل کنید که یکی از دانشجویان برگزیده هستید.

مرحله 5:

در ارائه خود حرفه ای و ثابت باشید.

وقتی صحبت از ظاهر، قالب، سبک، طول نامه یا گرامر می شود، اولین ارائه شما بیشترین اهمیت را دارد. این فرصتی است که می توانید مصاحبه ای را تضمین کنید و به طور بالقوه پذیرفته شوید. اطمینان حاصل کنید که برای هرگونه ناهماهنگی، مانند سبک های مختلف فونت و اشتباهات تایپی، املا را بررسی کنید. جملات را تا حد امکان کوتاه نگه دارید و سعی کنید از عبارات بیش ازحد پیچیده استفاده نکنید. ویرایش نامه شما نقش مهمی در این فرآیند دارد.

مرحله 6:

بازخورد دریافت کنید.

اشتیاق و تمایل خود را از طریق نامه خود نشان دهید و درخواست پاسخ داشته باشید.

در این  آموزش نوشتن انگیزه نامه سعی کردیم تا تمام مراحل نوشتن انگیزه نامه را برای شما شرح دهیم. با این حال ما توصیه می کنیم با یک مشاور مهاجرتی کانادا تماس بگیرید تا مطمئن شوید که در مسیر درستی قرار دارید چرا که مشاوران مهاجرتی می دانند مقامات مهاجرت به دنبال چه هستند.

به نوبه خود، می توانید مشاوره و راهنمایی های لازم را در مورد نحوه انجام نامه خود یا انجام ارزیابی دانشجو کسب کنید و شانس موفقیت خود را در درخواست خود به حداکثر برسانید. مشاوران ما در موسسه مهاجرتی ایلیا پاسخگوی سوالات شما در زمینه مهاجرت به کانادا هستند.

نمونه SOP تحصیلی مورد قبول

حتما به تمام موارد دقت کنید و قدم به قدم همین مراحل را پیش ببرید. سعی کنید یک SOP واقعی بنویسید، به هیچ عنوان دروغ نگویید و هدف از نوشتن را هرگز فراموش نکنید. یک انگیزه نامه تحصیلی از موارد زیر تشکیل شده است:

1. معرفی

به شما توصیه می شود انگیزه نامه تحصیلی خود را با حکایتی که به شما برای شرکت در این دوره خاص الهام بخش بوده است، آغاز نمایید. اطمینان حاصل کنید که این داستان مربوط به اتفاقات اخیر باشد (دانشگاه مایل است از موفقیت های اخیر شما مطلع شود).

بهتر است مقدمه شامل توضیحات عمومی نباشد. توصیه می شود در باره موارد خاصی صحبت کنید که انگیزه شما را برای ادامه این دوره را شرح دهد. شاید بتوانید در مورد مقاله تحقیقی اخیر که خوانده اید یا پروژه ای که به عهده گرفته اید صحبت کنید.

2. سوابق تحصیلی

این مورد را با نام دانشکده یا مدرسه خود، مکان، سال آغاز تحصیل، سال اتمام، نام دوره، رشته های مورد مطالعه شروع کنید. از موضوعاتی که احساس می کنید اطلاعات یا دانش کاملی درباره آنها دارید صحبت کنید. همچنین، پروژه های بزرگی را که انجام داده اید همراه با جدول زمانی (ماه، سال) و شرح مختصری از آن را درج کنید. این امر باید بازدهی صنعتی، کارآموزی، آموزش، سمینارها، کارگاه ها، همایش ها و موارد مشابه را نیز در بر بگیرد. 

3. سوابق حرفه ای (در صورت وجود)

این پاراگراف از انگیزه نامه تحصیلی را با ذکر نام سازمان فعلی، جزئیات تاریخ عضویت، مکان، تعیین نام پروژه و شرح مختصری از پروفایل یا مسئولیت های شغلی خود شروع کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که حتما از نقش خود در پروژه صحبت کنید. در مرحله بعدی، می­ توانید در مورد شغل قبلی خود بنویسید.

4. چرا ارشد و چرا اکنون

این پاراگراف شامل اطلاعاتی در مورد دلیل شما برای ادامه درس در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین مهارت هایی است که می خواهید در این دوره ایجاد و تقویت کنید. در انگیزه نامه تحصیلی مهم است که شما دلایل خود را با مثال های معتبر یا اطلاعات قابل بیان ذکر کنید. همچنین، شما باید اعلام کنید که چرا در حال حاضر زمان مناسبی برای آغاز مقطع ارشد برای شما است. اگر به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستید باید هدف خود را از ترک کار برای ادامه این مقطع بیان نمایید.

  • قصد دارید چه مهارت ها یا دانش هایی را در این دوره تقویت کنید؟
  • چگونه این دوره در دستیابی به این اهداف به شما کمک خواهد کرد؟
  • اهداف شما چیست؟
    • کوتاه مدت: برنامه شما بعد از دریافت مدرک کارشناسی ارشد چیست؟
    • بلند مدت: در آینده خود را در چه جایگاهی می بینید؟

5. اهداف شغلی

این بخش مهمترین بخش انگیزه نامه تحصیلی شما است. دانشگاه توجه زیادی به این بند دارد چرا که بیانگر این نکته است که شما بر روی هدف خود تمرکز نموده و برای هر مرحله کاملاً برنامه ریزی نموده ­اید. توجه داشته باشید که این بند باید به دو قسمت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت که شامل اطلاعات خاص است، تقسیم گردد.

  • اهداف کوتاه مدت (0-5 سال پس از اتمام دوره):
    این بند باید برنامه آتی شما پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد را به طور کامل بیان نماید. شما باید مشخصات شغلی مورد علاقه خود را به همراه شرکت ها و بخشی که تمایل دارید در آن کار کنید شرح دهید. این توضیحات باید در مورد مسئولیت شغلی باشد که انتظار می رود شما آن را به عهده بگیرید و انجام دهید.
  • اهداف بلند مدت (10-15 سال پس از اتمام دوره):
    این پاراگراف باید برنامه های شما را پس از اتمام دوره در طی 10-15 سال توضیح دهد. مشخص کنید که چگونه این هدف کوتاه مدت منجر به دسترسی به اهداف بلند مدت می گردد. لطفاً توجه داشته باشید، اگر برنامه تحقیقاتی دارید، جزئیاتی را در مورد کار تحقیقاتی که می خواهید انجام دهید یا اطلاعات خاصی از عملکرد در این شاخه خاص را نیز توضیح دهید. این پاراگراف را با توضیح درباره این نکته که استادان چگونه در رسیدن به این هدف به شما کمک خواهند کرد، به پایان برسانید.

6. چرا این دانشگاه خاص؟

در این قسمت انگیزه نامه تحصیلی باید دلیل مناسبی برای اینکه می خواهید در این دانشگاه خاص ادامه تحصیل دهید بیان نمایید. برخی از ویژگی های خاص دانشگاه را که متناسب با نیاز شما است ذکر کنید نام دانشکده های مختلف و حوزه های تحقیقاتی آنها، آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، باشگاه ها، موضوعات درسی و دروس انتخابی را برای بهبود پروفایل خود در این درخواست اضافه نمایید.

برای ارائه این جزئیات در انگیزه نامه تحصیلی خود باید به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید.

7. فعالیت های فوق برنامه

هنگام نوشتن این پاراگراف، جزئیات زیر شامل رویدادهایی که شرکت کرده اید، ورزش هایی که انجام داده اید، فعالیت در موسسات خیره، باشگاه ها و هر پروژه مستقلی که انجام داده اید را به خاطر داشته باشید و ذکر نمایید. توضیح دهید که فعالیت هایی که در دانشگاه انجام داده اید چگونه به شما کمک می کند یا شما را برای فعالیت های فوق برنامه در دانشگاه خاصی که درخواست خود را ارسال نموده ­اید، آماده می کند. این فعالیت ها چگونه در شکل گیری شخصیت شما کمک خواهد کرد و چگونه می توانید با این تجربیات یا علایق در رشد دانشگاه سهیم باشید.

8. نتیجه گیری در انگیزه نامه تحصیلی

در پایان به صورت واضح ذکر کنید که برای این مدرک خاص آماده هستید و چرا آنها باید شما را انتخاب نمایند. سعی کنید این پیش نویس را با حدود 800–1000 کلمه تهیه کنید. با کمک وکیلان خبره موسسه مهاجرتی ایلیا یک انگیزه نامه تحصیلی مناسب تهیه نمایید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره بر روی بنر زیر کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست