اقامت تحصیلی کانادا

اقامت کانادا از طریق تحصیل

اقامت کانادا از طریق تحصیل یکی از محبوب ترین مسیر های رسیدن به اقامت دائم کانادا است. افرادی که یک دوره تحصیلی را در کانادا سپری می کنند عموما موفق به دریافت یک مدرک تحصیلی معتبر از کشور کانادا می شوند و به واسطه زندگی در این کشور سطح توانایی آنها در یکی از زبان های رسمی این کشور یعنی انگلیسی و فرانسه پیشرفت خواهد کرد.

همچنین این افراد در طی تحصیل خود با فرهنگ و زندگی کانادایی آشنا شده و مسیر کوتاه تری را جهت پیدا کردن موقعیت شغلی دلخواه خود طی می کنند. از این رو دولت فدرال کانادا و اداره مهاجرت کانادا مشتاق هستند تا امکان دریافت اقامت دائم را برای این افراد فراهم سازند. در این مقاله سعی کرده ایم مسیر های متنوع اخذ اقامت دائم توسط دانشجویان بین المللی از طریق برنامه های مختلف فدرال و استانی را بررسی نماییم.

یکی از دغدغه های مهم افرادی که قصد مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور را دارند، شرایط سخت برنامه فدرال اسکیل ورکر و امتیاز بالای مورد نیاز جهت اخذ دعوتنامه از طریق این برنامه می باشد. خوشبختانه برنامه فدرال اسکیل ورکر تنها راه دریافت اقامت دائم کانادا نیست و جریان اکسپرس اینتری برنامه های متنوعی را جهت اعطای اقامت دائم برای متقاضیان فراهم کرده است.

1. اکسپرس اینتری دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل کانادا:

اکسپرس اینتری برترین سیستم اعطا کننده اقامت دائم کانادا است. از سال 2015 که سیستم اکسپرس اینتری معرفی شده است، همواره بر این اساس بوده است تا امتیازات ویژه ای را برای متقاضیان اقامت کانادا از طریق تحصیل، در نظر گیرد.

یکی از مهمترین این امتیازات اعطای 30 امتیاز در سیستم امتیاز بندی CRS می باشد که مختص افرادی است که موفق به کسب یک مدرک تحصیلی در مقطع بعد از دیپلم در یکی از موسسات آموزش عالی کانادا شده اند. جهت آشنایی کامل با سیستم امتیاز بندی CRS شما می توانید با مراجعه به این مقاله اطلاعات جامعی در مورد اقامت کانادا از طریق تحصیل را دریافت نمایید.

در این قسمت به بررسی تاثیر امتیاز مثبت تحصیل در کانادا در هر یک از برنامه های تحت نظر سیستم اکسپرس اینتری می پردازیم:

  • برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class):

اگر در جستجوی مسیری برای کسب اقامت دائم کانادا بعد از فارغ التحصیلی از یکی از موسسات آموزش عالی کانادا هستید، برنامه تجربه‌ی کانادایی بهترین مسیر برای رسیدن به هدف شماست. این برنامه به تمامی افرادی که پس از فراغت از تحصیل به مدت یک سال در این کشور کار کرده باشند اجازه دریافت اقامت دائم را می دهد.

شما می توانید پس از اتمام دوره‌ی تحصیلی مورد نظر خود با دریافت اجازه کار بعد از فارغ‌التحصیلی (Post Graduate Work Permit) وارد بازار کار شوید و با یک سال کار کردن و کسب امتیاز تجربه کار کانادایی و افزایش امتیاز CRS خود جهت اخذ اقامت دائم خود تحت سیستم اکسپرس اینتری اقدام نمایید.

  • برنامه فدرال اسکیلد ورکر (Federal Skilled Worker):

در صورتی که شما قصد اقامت کانادا از طریق تحصیل را دارید و سابقه کار کانادایی ندارید، می توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایید. برنامه اسکیل ورکر فدرال بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. در این برنامه فاکتور برتری شما در 30 امتیاز حاصل از تحصیلات کانادایی بسیار تعیین کننده خواهد بود. توجه داشته باشید که تعداد افراد دارای امتیاز CRS در فاصله 440 تا 460 تقریبا 6 برابر تعداد افراد در بازه 461 تا 470 است.

  • برنامه اسکیلد تریدر کلاسیک Federal Skilled Trades Class:

علاوه بر دو برنامه اصلی که ذکر شد، برنامه فدرال اسکیلد تریدز، برنامه سومد سیستم اکسپرس اینتری است که برای افراد ماهر در صنایع خاص می باشد و در این بخش خیلی مورد توجه نیست.

2. برنامه‌های استانی برای دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل:

همانند سیستم دولت فدرال، دولت‌های استانی در کانادا نیز تمایل دارند تا شرایطی را برای اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل برای دانشجویانی که در کانادا فارغ التحصیل شده اند، فراهم نمایند. در صورتی که امتیاز مورد نیاز در سیستم CRS برای دریافت اقامت دائم را ندارید و توانایی افزایش امتیاز خود را نداشته باشید، برنامه های استانی یا به اصطلاح PNP ها بهترین انتخاب برای شما خواهند بود.

هنگام انتخاب خود در میان برنامه های استانی اولویت شما صرفا نباید بر روی استان محل تحصیل خود باشد. شما می توانید استان هایی را که علاقه به کار و زندگی در آنها دارید انتخاب نمایید. هر چند برخی از استان ها امکان اخذ اقامت دائم سایر استان ها برای فارغ التحصیلان استان های دیگر را در سیستم خود قرار نداده اند اما برخی از استان ها این امکان را برای فارغ التحصیلان خودشان محفوظ نگه داشته اند.

استان انتاریو

برنامه مهاجرت استانی انتاریو (Ontario Immigration Nominee Program) یا به اختصار OINP برای فارغ‌ التحصیلان از دانشگاه های کانادایی که دارای پیشنهاد کاری در انتاریو هستند، امکان اقامت کانادا از طریق تحصیل را ارائه می دهد. برنامه های مهاجرتی تحت این سیستم به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

  • برنامه مهاجرتی فارغ التحصیلان بین الملل
  • برنامه مهاجرتی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد
  • برنامه مهاجرتی فارغ التحصیلان دوره دکترا

استان بریتیش کلمبیا

برنامه مهاجرتی استان بریتیش کلمبیا یکی از محبوبترین برنامه ها برای فارغ التحصیلان بین المللی از دانشگاه های کانادایی می باشد که امکان اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل را برای فارغ التحصیلان دارای پیشنهاد کاری در این استان فراهم کرده است. چنانچه متقاضی دارای پیشنهاد کاری در این استان باشد می تواند با استفاده از یکی از برنامه های زیر برای دریافت اقامت دائم خود اقدام نماید. توجه داشته باشید که این برنامه تحت نظر سیستم اکسپرس اینتری فعال است.

  • اکسپرس اینتری بریتیش کلمبیا
  • مهاجرت مهارتی بریتیش کلمبیا

علاوه بر این افرادی که تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد، دکترا) خود را در یکی از حوزه‌های علوم طبیعی، کاربردی و سلامت در یکی از مراکز مورد تایید دولت استانی بریتیش کلمبیا به اتمام رسانده اند، می توانند بدون داشتن پیشنهاد کاری برای اخذ اقامت دائم خود با استفاده از یکی از برنامه های زیر اقدام نمایند:

  • اکسپرس اینتری بریتیش کلمبیا
  • مهاجرت مهارتی بریتیش کلمبیا

توجه داشته باشید که این برنامه ها نیز تحت سیستم اکسپرس اینتری فعال هستند.

استان آلبرتا

فارغ التحصیلان بین المللی که از یکی از موسسات آموزش عالی استان آلبرتا فارغ التحصیل شده اند و با استفاده از ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی در این استان مشغول به کار هستند، می توانند از طریق جریان مهاجرت استانی آلبرتا (Alberta Provincial Nominee Program) و برنامه فرصت های آلبرتا (Alberta Opportunities) اقدام به اخذ اقامت دائم خود نمایند. متقاضیان در هنگام اقدام باید 6 ماه تجربه کاری در موقعیت شغلی مرتبط با تحصیلات خود داشته باشند و توانایی زبان و درآمد ماهیانه آنها مورد تایید دولت استانی قرار گیرد.

در این برنامه فارغ التحصیلان بین المللی که تحصیلات خود را در استان دیگری گذرانده اند به شرط اشتغال، با استفاده از ویزای کاری به جز ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی توانایی اقدام برای این برنامه را خواهند داشت.

استان مانیتوبا

استان مانیتوبا یکی از آسان ترین مسیرها را برای فارغ التحصیلان بین المللی فراهم کرده است. تحت برنامه تحصیلات بین المللی در جریان مهاجرت استانی مانیتوبا (Manitoba Immigration Nominee Program) فارغ التحصیلان بین المللی از این استان بدون داشتن پیشنهاد کاری و فارغ التحصیلان بین المللی از سایر استان ها با دارا بود پیشنهاد کاری در این استان مجوز اقدام برای اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل را خواهند داشت.

استان ساسکاچوان

استان ساسکاچوان از طریق برنامه تجربه ساسکاچوان تحت جریان مهاجرتی این استان، (Saskatchewan Immigration Nominee Program) امکان اخذ اقامت دائم را برای تمامی فارغ التحصیلان بین المللی از کانادا فراهم کرده است.

استان نوا اسکوشیا

استان نوا اسکوشیا به عنوان رهبر جریان جذب دانشجویان بین المللی پس از فراغت از تحصیل شناخته شده است. در حال حاضر جریان مهاجرت استانی نوا اسکوشیا برنامه های مهاجرتی متنوعی را برای اعطای اقامت کانادا از طریق تحصیل ارائه می دهد:

  • تجربه تحصیل در نوا اسکوشیا دارای 5 امتیاز در سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری نوا اسکوشیا:
    مشاغل مورد نیاز (Nova Scotia Express Entry: In demand occupations) است.
    همچنین در صورت سابقه تحصیل در نوا اسکوشیا برای همسر متقاضی نیز 5 امتیاز دیگر تعلق می گیرد.
  • متقاضیانی که با استفاده از ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی خود توانسته اند به مدت یک سال در این استان کار کنند می توانند.
    از طریق برنامه تجربه نوا اسکوشیایی: اکسپرس اینتری (Nova Scotia Experience: Express Entry) اقدام به اخذ اقامت دائم خود نمایند.
  • همچنین برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان بین الملل (Nova Scotia International Graduates Entrepreneurship stream)
    برای فارغ التحصیلانی که در این استان کسب و کار جدید را راه انداخته اند بسیار مناسب می باشد.

استان نیوبرانزوئیک

جریان اکسپرس اینتری بازار کار Express Entry Labor Market Stream برای افرادی که از استان نیوبرانزوئیک فارغ التحصیل شده اند امتیازات ویژه ای را جهت اخذ اقامت دائم فراهم می نماید.

استان پرینس ادوارد آیلند

اگر از یکی از موسسات آموزش عالی پرینس ادوارد آیلند فارغ التحصیل شده اید و مشغول به کار در این استان باشید، می توانید از طریق جریان فارغ التحصیلان بین المللی در برنامه مهاجرت استانی پرینس ادواردآیلند نسبت به اخذ اقامت دائم خود اقدام نمایید.

استان نیو فاندلند و لابرادور

فارغ التحصیلان بین الملل تحت جریان مهاجرت استانی نیوفاندلند (New Found Land and Labradour Immigration Nominee Program) در صورت اشتغال به کار در نیوفاندلند و لابرادور و یا داشتن پیشنهاد کاری می توانند برای اقامت کانادا از طریق تحصیل اقدام نمایند.

استان کبک

استان کبک به صورت جداگانه از سایر استان ها و برنامه های فدرال، برنامه مهاجرت اقتصادی (Economic Immigration Stream) مختص خود را ایجاد کرده است. فارغ التحصیلان از استان کبک که سابقه کار در کبک را دارند می توانند از طریق برنامه تجربه کبک (Quebec Experience Class) برای دریافت اجازه اقامت خود CSQ اقدام نمایند.

تیم با تجربه موسسه مهاجرتی ایلیا از ابتدا تا کسب اقامت کانادا در کنار شما خواهند بود. اقامت کانادا از طریق تحصیل روش های بسار زیادی دارد که با توجه به شرایط هر متقاضی بررسی و نسبت به آن اقدام میشود.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ممنون از مطالب خوبتون یک سوال داشتم فرقی نداره با مقطع تحصیلی بخواهیم مهاجرت کنیم به کانادا؟

    پاسخ
    • سلام ، ممنونم از پیامتون . لطفا با این شماره ها تماس بگیرید و با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید .
      021-88658431 – 021-88651769 – 021-86031326

      پاسخ
  • محمدرضا
    9 مهر 1402 14:38

    بسیار مطلب جالب و کابردی بود خسته نباشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست