رزومه یا CV

رزومه یا CV

CV یا رزومه خلاصه ای از مدارک تحصیلی و حرفه ای، موفقیت ها و مهارت های شماست. رزومه اگر به درستی نوشته شود می تواند تاثیر خوبی بر کمیته پذیرش دانشگاه بگذارد؛ بنابراین باید بسیار دقیق نوشته شود و مورد نقد و بررسی دقیق قرار گیرد. در هنگام نوشتن رزومه باید به خاطر داشته باشید که شما یکی از چند صد یا چند هزار متقاضی آن دانشگاه هستید و بنابراین علاوه بر رزومه شما تعداد زیادی رزومه باید در کمیته پذیرش مورد بررسی قرار گیرند.
بنابراین ممکن است کمیته پذیرش فقط چند ثانیه برای خواندن رزومه شما فرصت داشته باشد؛ پس، باید اطمینان حاصل کنید که رزومه شما می تواند توجه اعضای کمیته را در همان بررسی کوتاه به خود جلب کند. هم چنین باید سعی کنید رزومه خود را بیش از بقیه، چشمگیر و جامع جلوه دهید.

اگر به دنبال نمونه رزومه برای ویزای تحصیلی کانادا و یا هر کشور دیگری هستید باید دقت داشته باشید که مهمترین قسمت تهیه یک رزومه موثر و چشمگیر، درک هدف نگارش رزومه مذکور است. بسیار مهم است بدانید که رزومه، زندگی نامه نیست و نباید به آن روش با آن برخورد کرد بلکه باید بدانید که رزومه، یک مرجع جامع و متمرکز برای سوابق تحصیلی، مسئولیت های ارائه شده، موفقیت ها و مهارت های علمی و حرفه ای است.

برای مثال یک متقاضی مقطع کارشناسی باید بر مدارک علمی و فعالیت های خارج از برنامه خود تمرکز کند. یک متقاضی مقطع فوق لیسانس باید بر علایق تحقیقاتی خود تأکید کند و یک متقاضی MBA باید تلاش کند تا توانایی های حرفه ای و رهبری خود را به نمایش بگذارد.با تفکیک رزومه خود به عناوین جداگانه مانند صلاحیت علمی، صلاحیت حرفه ای، مقاله ها، پروژه ها، دوره های کارآموزی، سمینارها، کارگاه ها، سخنرانی ها، دستاوردها، مهارت های فنی، فعالیت های فوق برنامه، فعالیت های داوطلبانه، فعالیت های ورزشی و… می توانید یک رزومه حرفه ای خلق کنید که بتواند بهترین تاثیر را ایجاد کند. همچنین نگارش رزومه نیز باید حرفه ای باشد به گونه ای که فونت، فاصله، استفاده از علائم نگارشی و… باید به روشی مناسب و همسو با قالب استاندارد رزومه دانشگاه مورد نظر استفاده شود. در این مقاله یک نمونه رزومه برای ویزای تحصیلی کانادا شامل عناوین زیر ارائه شده است.

اطلاعات شخصی یا Personal Details

نام کامل، آدرس، شماره تماس و آدرس ایمیل خود را در این بخش بنویسید. این اطلاعات را در بالای صفحه اول، در مرکز صفحه یا تراز سمت چپ بنویسید. از اندازه بزرگتر قلم استفاده کنید و متن را به صورت پررنگ (Bold) قرار دهید تا این اطلاعات برجسته شود.

تحصیلات یا Education

برای ارائه تحصیلات خود از جدیدترین مدرک تحصیلی اخذ شده خود شروع کنید.
نام موسسه، نوع مدرک دریافتی، رشته و تاریخ شروع و پایان دوره را ذکر کنید. در این بخش نیازی به ارائه معدل خود ندارید.
اگر پایان نامه یا مقاله دارید، عنوان آن و نام مشاور خود را در صورت وجود ذکر کنید.

سابقه تدریس یا Teaching Experience

هرگونه تدریس خصوصی یا تدریس به عنوان دستیار استاد (TA) (برای متقاضیان کارشناسی ارشد یا دکتری) می تواند در این گروه قرار گیرد.
مهارت ها و وظایف انجام شده در امر تدریس خود را دراین قسمت ذکر کنید.

تجربه تحقیق یا Research Experience

همانند سابقه تدریس، تجربه تحقیق نیز برای متقاضیان دوره های کالج یا کارشناسی نادر است، اگر به نمونه رزومه برای ویزای تحصیلی کانادا در سایت های خارجی دقت کنید متوجه می شوید که اگر تجربه تحقیقی دارید، بهتر است در این بخش آنها را لیست کنید.
موسسه محل تحقیق، ماهیت و وظایف، نام سرپرست و تاریخ تحقیق خود را ذکر کنید.

افتخارات و جوایز یا Honors and Awards

جوایز و افتخارات خود را به ترتیب اهمیت (نه به ترتیب زمانی)، با ذکر موسسه اعطای کننده و تاریخ اعطای آن را در این بخش لیست کنید.
این موارد می توانند جهت اخذ بورس تحصیلی دانشگاه کمک کننده باشند.
افتخاراتی چون “با درجه عالی فارغ التحصیل شده اید” را در بخش تحصیلات قرار دهید.

بورسیه های اعطا شده یا Grants Awarded

تمامی کمک هزینه هایی که جهت تحصیل یا پژوهش در یافت کرده اید را در این بخش وارد کنید. عنوان ارائه دهنده، نام موسسه اعطا کننده، مقدار کمک هزینه و تاریخ اعطای آن را لیست کنید.

صلاحیت های فنی یا Technical Competencies

از آنجا که تحقیقات دانشگاهی به شدت وابسته به ایجاد پایگاه داده و تجزیه و تحلیل داده هاست، بنابراین هرگونه تجربه مربوط به آمار و برنامه های کامپیوتری و تجزیه و تحلیل رایانه ای باید در CV شما برجسته شود. هر دوره ای را که گذرانده اید، برنامه های رایانه ای که در آنها صلاحیت دارید و تکنیک هایی که برای تجزیه و تحلیل داده ها کسب و استفاده کرده اید را ذکر کنید.

تجربه علمی و حرفه ای یا Academic and Professional Experience

موقعیت های کاری که مهارت ها و مدارک شما را برجسته می کند ذکر کنید. کارآموزی یا مشاغل دارای وظایف اداری یا هر کاری که تعهد و اخلاق کاری شما را نشان دهد ذکر کنید. می توانید تجارب کاری خود را به گروه های “تحقیق”، “تدریس” و “مدیریتی” دسته بندی کنید.
نام کارفرما، مکان، عنوان موقعیت و تاریخ کار خود را ذکر کنید.
در این بخش، وظایف و مسئولیت ها را به طور خلاصه شرح دهید. لازم نیست توضیحات خیلی گسترده باشد(یک یا دو خط)؛ زیرا تجربه حرفه ای، کانون اصلی CV شما نیست.

انتشارات یا Publications

اگر در این بخش تجربه ای دارید، انواع مختلف انتشارات را به بخش مقالات ژورنال، گزارشات و سایر اسناد تقسیم کنید. اگر انتشار رسمی به نام خود ندارید، کار در نشریات کمتر آکادمیک مانند روزنامه ها، مجلات، وبلاگ ها و خبرنامه ها را ارائه دهید زیرا مهارت های شما به عنوان نویسنده و متفکر را برجسته می کند.

سخنرانی های کنفرانسی یا Conference Presentations

همانند بخش انتشارات، احتمالاً شما تا زمانی که در دوره تحصیلات تکمیلی تحصیل نکنید در این بخش نیز تجربه ای نداشته باشید. اما اگر در این بخش، این تجربه را دارید، ارائه هایی را که در آن شرکت کرده اید، چه مجری بودید و چه در کار تصویری مشارکت کرده اید (شامل پوسترها و اسلایدها) را درج کنید.
عنوان ارائه، نام کنفرانس یا رویداد، مکان و تاریخ را وارد کنید.

عضویت آکادمیک و حرفه ای یا Academic and Professional Membership

گروه ها یا انجمن های دانشگاهی /حرفه ای را که عضو آن بودید یا هستید را در این بخش ذکر کنید.
نام گروه، تاریخ عضویت و هر سمت رهبری یا نقش دیگری را که بر عهده داشته اید، لیست کنید.

خدمات اجتماعی یا Community Service

کارهای داوطلبانه و فعالیت های برنامه درسی فوق العاده یا , Volunteer Work, and Extra‐Curricular Activities
فعالیت های اجتماعی و داوطلبانه که به پیشرفت رهبری، سازمان یا مهارت های دیگر شما کمک کرده است را در این بخش ذکر کنید.
فعالیت ها، نقش خود، تاریخ انجام فعالیت ها و جزئیات مربوط به نحوه شرکت خود را ارائه دهید.

مهارت ها و زبان های مرتبط دیگر یا Additional Relevant Skills and Languages

سایر تجربیات و گواهینامه هایی را که ممکن است برای شما در اخذ پذیرش مفید باشد، ذکر کنید. علاوه بر این، هر زبانی را که به آن تسلط یا مهارت دارید لیست کنید.

رفرنس ها

در قسمت آخر CV دانشگاهی، در صورت امکان نام چندین استاد یا فرد حرفه ای که می توانند توانایی و صلاحیت شما را تضمین کنند و شواهدی از این ویژگی ها را ارائه دهند را بیاورید.
نام مرجع، عنوان حرفه ای و اطلاعات تماس را بنویسید (تلفن و ایمیل کافی است).

نکات قالب بندی برای CV

به یاد داشته باشید که هر چقدر هم محتوای CV شما جذاب باشد، اگر سازمان یافته نباشد و خواندن آن برای اعضای کمیته پذیرش آسان نباشد، احتمالا به صورت مطلوب نمی توانید توجه اعضای کمیته پذیرش را به خود جلب کنید. هنگام نوشتن و ویرایش CV، نکات زیر که مربوط به قالب بندی است را رعایت کنید:

  • گزینه های قالب بندی مانند تورفتگی، اندازه قلم و متن، فاصله و… را در کل متن ثابت نگه دارید.
  • برای برجسته سازی اطلاعات اصلی، از کلمات پررنگ، اریب، زیر خط دار و بزرگ استفاده کنید.
  • برای لیست تجربیات خود در بخشها از ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید (از جدیدترین به قدیمی ترین).
  • در هر صفحه، شماره صفحات را وارد کنید و سپس نام خانوادگی خود را به عنوان سرصفحه یا پاورقی وارد کنید.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر بر روی بنر زیر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست