تفاوت های اصلی کالج با دانشگاه در کانادا -ایلیا

اگر شما هم به مهاجرت به کانادا و تحصیل در دانشگاه و کالج کانادا فکر کرده اید و برای انتخاب بین دوراهی مانده اید. باید بگوییم که دوره های آموزشی، هزینه و نوع برنامه ریزی در هر کدام از دانشگاه ها و کالج های کانادا با هم متفاوت  بوده و به شرایط و اهداف شما بستگی دارد.

در این مطلب تلاش کردیم با تفاوت های مهم این مراکز تحصیلی بیشتر آشنا شویم و به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کنیم. مهم ترین مواردی که در این بخش به بررسی هر کدام می پردازیم، عبارتند از:

  • تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا
  • کالج بهتر است یا دانشگاه

با ما همراه باشید.

تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا

به طور کلی کالج و دانشگاه ریشه در زبان لاتین دارند و  universities (دانشگاه) به معنای شرکت، جامعه و Collegium به معنی انجمن و اجتماع است. در واقع کالج به یک موسسه آموزشی کوچک گفته می شود که دارای تنوع رشته های آموزشی کمتری در قیاس با دانشگاه بوده و مدارک کارشناسی را پوشش می دهد.

  • تعریف کالج

بعضی از کالج ها مثل کالج دولتی junior ، ممکن است تنها مقاطع تحصیلی دو ساله را ارائه داده و برخی دیگر، مدارک کارشناسی نیز در لیست دوره ها دارند.

البته توجه داشته باشید که علاوه بر ارائه دوره های دو ساله و چهار ساله، برخی از دوره های آموزشی مهارت های شغلی به شکل کوتاه مدت نیز در کالج برگزار می گردد. بنابراین در صورت دریافت اقامت کانادا می توانید در این دوره ها نیز شرکت کنید تا آماده ورود به بازار کار شوید.

در پاسخ به سوال کالج برای چه سنی است؟ باید بگویم که پذیرش تحصیلی برای افراد تا حداکثر سن 35 مقدور است؛ اما اگر فردی در آزمون سطح زبان رتبه خوبی داشته باشد، این محدودیت سنی برای او وجود نخواهد داشت.

انواع مختلف کالج عبارتند از:

  • حرفه و کسب و کار

نام دیگر این کالج ها، مدارس تجارت (trade schools) و مدارس فنی و حرفه ای (technical schools) بوده و همان طور که از اسمش پیداست، دوره های آموزشی برای آمادگی به بازار کار را ارائه می دهند.

چنانچه به فکر مهاجرت تحصیلی کانادا هستید، لازم است بدانید که این کالج ها گواهی و مدارک دو ساله صادر می کنند. از مهم ترین رشته های کالج در کانادا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مراقبت های بهداشتی
  2. آشپزی
  3. طراحی
  4. تجارت
  5. تعمیرات
  6. نگه داری هواپیما و…
  • دولتی (Community)

نوع دیگر کالج ها، دولتی هستند که با نام کالج‌های جونیور junior نیز شناخته می شوند.

این مراکز آموزشی، مدرک کاردانی ارائه داده و از دانشگاه ها کوچک تر می باشد. همچنین دارای سیستم پذیرش باز هستند؛ به این معنی که در صورت داشتن مدرک دیپلم دبیرستان می توانید در این کالج ها ثبت نام نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که هزینه کالج‌های Community در مقایسه با دانشگاه کالج با دوره های آموزشی 4 ساله، کمتر بوده و تفاوت فاحشی در این زمینه با هم دارند.

  • هنرهای آزاد Liberal arts

این نوع کالج ها نیز دوره های آموزشی 4 ساله برگزار می کنند که بر موضوعات  آموزش عمومی، مهارت های ارتباطی و … تمرکز دارند.

رشته های کالج در کانادا در بخش هنرهای آزاد نیز بر ادبیات، تاریخ، زبان تمرکز داشته و دارای تنوع رشته کمتری در قیاس با دانشگاه کالج هستند. همچنین رشته های تخصصی مثل: پزشکی و مهندسی در این مراکز ارائه نمی شوند.

  • تعریف دانشگاه

پس از آشنایی با تعاریف و انواع کالج، نوبت به بررسی دانشگاه می رسد.

به طور کلی دانشگاه، یک موسسه آموزشی بزرگ بوده که مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری را ارائه می دهد.

بعضی از دانشگاه ها شرایطی را برای دانشجویان به وجود می آورند تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی مدارک کارشناسی و ارشد خود را دریافت نمایند. همچنین این مراکز در مقایسه با کالج دارای اندازه بزرگ تر هستند.

بنابراین در صورتی قصد مهاجرت تحصیلی  و تحصیل در دوره های تخصصی و فوق تخصصی را داشته باشید، نیاز است دانشگاه را انتخاب کنید.

یک دانشگاه می تواند متشکل از چند دانشکده، school و یا کالج باشد.

به عنوان مثال، دانشگاه پردو Purdue از 10 کالج مهندسی، دانشکده و مدرسه تشکیل شده است. برای آشنایی بیشتر مطلب  10 دانشگاه ارزان قیمت کانادا را مطالعه کنید.

انواع دانشگاه عبارتند از:

  • دولتی و خصوصی

بودجه دانشگاه های دولتی از استان، ایالت و دولت تامین شده و هر استان دارای یک دانشگاه دولتی می باشد. شهریه دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بومی در مقایسه با دانشجویان بین المللی کمتر بوده اما رایگان نمی باشد. در واقع علت این امر این است که دانشجویان بومی، قبلا با پرداخت مالیات استانی از دانشگاه حمایت کرده اند و به این دلیل هزینه کمتری می پردازند.

در مقابل نیز دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری از دانشجویان دریافت می کنند که البته با دادن بورسیه تحصیلی در پرداخت هزینه ها کمک می کنند.

  • آموزشی و تحقیقاتی

این موسسات بزرگتر بوده و دارای تنوع بالایی در دوره ها و رشته های آموزشی در تمامی مقاطع دکتر، کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند.

کلاس های کارشناسی در این دانشگاه ها بسیار بزرگ بوده و می توانید  صدها دانشجو را نیز در یک سالن سخنرانی مشاهده نمایید.

کالج بهتر است یا دانشگاه؟

پاسخ این سوال، تا حدود زیادی به اهداف و شرایط شما بستگی دارد.

چنانچه به دنبال مهاجرت به کانادا و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور هستید،  دانشگاه بهترین انتخاب برای شما است.

اما… چنانچه قصد ورود سریع به محیط کار را دارید، کالج گزینه مناسب تری است. همچنین در نظر داشته باشید اگر دارای نمرات بالایی برای پذیرش در دانشگاه نیستید، کالج کلمبیا با ارائه مدرک کاردانی 2 ساله گزینه خوبی است.

در پایان چنانچه دارای سوال و ابهامی در این زمینه بودید، می توانید از بخش تماس با ما با کارشناسان موسسه مهاجرتی ایلیا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست