بررسی قانون کار در کانادا

قانون کار در کانادا

قانون کار در کانادا دقیقا رعایت می شود و کارمندان در محیط کاری از هرگونه تبعیض به دور هستند و کاملا منصفانه کار می کنند. کانادا در برابر کارفرما و کارمندانی که قانون کار در کانادا را رعایت نمی کنند رفتار سختگیرانه ای دارد. استان های مختلف کانادا، در زمینه مسائل کاری قوانین متفاوتی دارند. متقاضیان مهاجرت باید با این قوانین آشنا باشند. برخی از متقاضیان، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و درست درباره کار و شرایط استخدام این کشور تصمیمات اشتباهی می گیرند. در این مقاله به توضیح در مورد مسائل مربوط به قانون کار در کانادا می پردازیم.

قانون کار در کانادا چگونه است؟

قانون کار در کانادا یک قانون گسترده است که از تبعیض جنسیتی، نژادی و قومیتی جلوگیری می کند. کارفرمایان براساس این قانون کار، مستلزم هستند تا اقداماتی برای بهبود وضعیت شغلی کارمندان خود انجام دهند. قوانین کار در کانادا تحت نظارت وزارت کار و حقوق بشر قرار دارد. حقوق و مسئولیت کاری در استان های کانادا به وسیله قانون کار تعیین می شود. قانون کار شامل موارد زیر شامل می شود:

  • روابط مدیریت با کارمند
  • صدور گواهینامه
  • بهداشت و ایمنی محل کار
  • استاندارد های شغلی و استخدامی مانند تعطیلات عمومی و تعطیلات سالانه
  • ساعات کاری

 قانون کار خارجی ها در کانادا

کانادا با وضع قوانین سختگیرانه از کارمندان خارجی در این کشور حمایت می کند. طبق قانون کار در کانادا تمام کارگران خارجی باید در قبال انجام کار، دستمزد دریافت می کنند و باید در محیطی امن مشغول به کار شوند. قوانین کار در کانادا شامل شغل های زیر می شود:

  • بانک
  • شرکت حمل و نقل
  • شرکت مخابرات
  • سازمان های دولتی فدرال
  • مشاغل متعلق به فدرال

قوانین استانی کار در کانادا

مشاغل دیگری که در دسته بندی بالا قرار نمی گیرند، تحت قانون کار استانی موظف به اجرای قانون هستند. هر استان در کانادا اداره کار دارد که در آن قانون کار و اشتغال تعیین می شود و مورد نظارت قرار می گیرد. ادارات استانی اطلاعات حقوق، ساعت کاری، مرخصی و شرایط کار را ارائه می دهند.

در کانادا کارفرما حق توبیخ یا مجازات نیروکار خارجی را ندارد و نمی تواند به خواست خود او را اخراج کند. کارمندان خارجی مقیم در کانادا می توانند به دفاتر کار استانی مراجع کنند و از حقوق خود مطلع شوند.

  • ساعت کاری در کانادا

براساس قانون کار دولت فدرال ساعت کاری استاندارد در کانادا برای کارمندان، ۸ ساعت در روز و یا ۴۰ ساعت در هفته است. ساعت کاری از ۹ صبح آغاز می شود و ساعت ۵ بعدازظهر به پایان می رسد. تمام کارمندان کانادایی تحت نظر دولت فدرال کار می کنند و حق یک روز استراحت کامل در هفته دارند. ممکن است در طول هفته یک یا چند روز تعطیلی رخ دهد. ساعات استاندارد کار برای هر تعطیلات ۸ ساعت کاهش می یابد.

  • ساعت استراحت کارمندان

طبق قانون کار در کانادا کارمندان حق ندارند بیش از ۵ ساعت متوالی بدون استراحت ۳۰ دقیقه ای کار کنند. در صورت توافق کارفرما و کارمند، زمان استرحت به دو وعده غذایی تقسیم می شود. بر اساس قانون کار در کانادا استراحت برای غذا در حقوق گنجانده نمی شود. مگر اینکه در قرارداد بیان شود.

  • اضافه کاری در کانادا

در قانون کار در کانادا، هر ساعتی که بیش از ساعات استاندارد کار کنید برای شما به اضافه کاری درنظر گرفته می شود. دستمزد اضافه کاری کارمندان، حداقل 1.5 برابر دستمزد ساعت کاری استاندارد است. به استثنای مشاغلی مدیران و متخصصان مثل پزشکان، وکلا، دندانپزشکان، معماران و مهندسان که از دریافت حقوق اضافه معاف هستند.

  • حداکثر ساعت کار در کانادا

حداکثر ساعتی که کارمندان در طول هفته مجاز به کار هستند ۴۸ ساعت است. هیچکس در کانادا اجازه ندارد که در هفته بیش از ۴۸ ساعت به کار مشغول شود. اگر کارفرما از کارمند بخواهد بیش از ۴۸ ساعت در هفته کار کند باید بین او و کارمند توافق نامه کتبی امضا شود که او از این بابت راضی است.

  • روز های تعطیل در کانادا

روز کاری در کانادا معمولا از دوشنبه تا جمعه در نظر گرفته می شود. آخر هفته روزهای شنبه و یکشنبه است که روز تعطیل هستند. برخی مشاغل نیاز است تا کارمندان در روزهای تعطیل نیز در محل کار حضور داشته باشند. در این صورت یکی از روزهای کاری هفته، به جای روز تعطیل برای استراحت آنها در نظر گرفته می شود.

اکثر کارمندان کانادا در روزهایی که تعطیلات رسمی است حقوق دریافت می کنند. طبق قانون کار در کانادا، ۹ روز تعطیل رسمی در نظر گرفته شده که عبارتند از:

  1. سال نوروز (برای پارسی زبانان)
  2. خانواده
  3. جمعه خوب
  4. روز ویکتوریا
  5. روز ملی کانادا
  6. روز کارگر
  7. روز شکرگذاری
  8. کریسمس
  9. روز بوکسینگ

کارمندان طبق قانون کار در کانادا برای اینکه در تعطیلات حقوق دریافت کنند باید ساعت کاری خود را بعد از تعطیلات پر کنند.

  • تعطیلات مذهبی در کانادا

طبق قانون کار در کانادا در تعطیلات رسمی تعطیلات مذهبی گنجانده نشده است. بنابراین کارکنان نمی توانند در روز های مذهبی از کار خودداری کنند. اگر کارمندی در کانادا به دلیل کار نکردن در تعطیلات مذهبی، به دلایلی مجازات و اخراج شود می تواند طبق قانون حقوق بشر این امر را تبعیض تلقی کند و از کارفرما به کمیسیون حقوق بشر شکایت کند.

  • تعطیلات استانی در کانادا

کانادا تعدادی از تعطیلات عمومی را در برنامه کاری خود قرار می دهند که این همان تعطیلاتی است که همه کارکنان برای تعطیلات حقوق دریافت می کنند. بسیاری از استان های کانادا با توجه به منطقه خود، تعطیلاتی نیز دارند. برخی این تعطیلات را در یک روز جشن می گیرند اما نام آنها متفاوت است. برای مثال برخی از استان ها سومین دوشنبه ماه فوریه را جشن می گیرند اما حداقل با سه مختلف در استان های کانادا شناخته می شود.

  • مرخصی در کانادا

مرخصی در کانادا برای قرارداد بلند مدت و کوتاه مدت اجرا می شود. برای قراراد بلند مدت کارکنانی که حداقل یک سال و کمتر از ۵ سال در کانادا کار کرده اند، این حق را دارند که هر سال دو هفته مرخصی با حقوق دریافت کنند. اگر کارمند از مرخصی استفاده نکند کارفرما موظف است تا حقوق معادل ۴ درصد از حقوق ناخالص کارکنان در سال است را پرداخت کند.

کارکنانی که ۵ سال یا بیشتر در کانادا کار کرده اند این حق را دارند که هر سال سه هفته مرخصی با حقوق دریافت کنند. اگر کارمندی از مرخصی خود استفاده نکند کارفرما از نظر قانونی باید ۶ درصد از حقوق ناخالص را به عنوان حقوق تعطیلات پرداخت کند.

برای کارکنان با قرارداد کوتاه مدت، کارمندی که کمتر از یک سال در کانادا کار می کنند ممکن است که حق استفاده از تعطیلات با حقوق را نداشته باشند. با این حال لازم به ذکر است که می توانند در هفته مرخصی با حقوق دریافت کنند. در این صورت حقوق تعطیلات این کارمندان ۴ درصد از کل مبلغی است که هنگام کار دریافت خواهند کرد.

  • مکان و غذای کارمندان

طبق قانون کار در کانادا بخشی از حقوق کارمند برای هزینه اتاق و غذای او کسر می شود. در این شرایط کارفرما موظف است تا غذا و محل خواب را برای کارکنان فراهم کند. کارفرما هزینه اتاق و منزل را از حقوق کارمند کسر می کند. اگر کارفرما یک اتاق برای کاربران فراهم کند، حداکثر هزینه که می تواند از حقوق کسر کند 31.7 دلار در هفته است. اگر اتاق مشترکی برای او در نظر بگیرد باید 15.85 دلار در هفته از حقوق کارمند کم کند.

برای وعده های غذایی نیز کارفرما می تواند از حقوق کارمند مقداری را کم کند. برای هر وعده غذایی می تواند 2.55 تا 53.55 دلار در هفته را از حقوق کارمند خود کسر کند.

بالاترین درآمد شغلی در کانادا

کانادا به عنوان برترین کشور جهان به کارمندان خود حقوق بالایی پرداخت می کند. استان آلبرتا از غنی ترین و نفت خیزترین استان های کانادا محسوب می شود و بیشترین حقوق را به کارکنان خود می دهد. در این استان میانگین درآمد 70300 دلار در سال است. پردرآمدترین مشاغل در کانادا حقوق، پزشک، وکیل، معدنچی، دندان پزشک و پرستاران هستند.

نحوه پرداخت دستمزد در کانادا

طبق قانون کار در کانادا دستمزد به صورت ماهانه پرداخت می شود. اما با توجه به شرکتی که کار می کنید این دستمزد می تواند دو ماه، سه ماه یا شش ماه یکبار باشد. در صورت پایان کار کارفرما باید حقوق کارمند را صرف سی روز پس از آخرین روز کاری پرداخت کند. دستمزد در کانادا به یکی از روش های زیر پرداخت خواهد شد.

  • چک
  • پرداخت مستقیم
  • کارت بانکی
  • پول نقد
  • کیف پول موبایلی

اگر پرداخت به صورت نقدی یا چک باشد دستمزد کارگر در محل کار پرداخت می شود. به صورت الکترونیکی نیز با رضایت کتبی، دستمزد ها به حساب بانکی کارکنان پرداخت خواهد شد.

یافتن فرصت کاری در کشور کانادا هدف بسیاری از جوانان در سراسر جهان است. بسیاری از افراد برای یک زندگی باکیفیت و یا شغل مناسب با تخصصشان و یا درآمد بالا، زندگی در کشور کانادا را انتخاب می کنند. این مهاجرت از اهمیت این کشور است که توانست براساس نیروی کار، افراد متخصص را جذب کند. قانون کار در کانادا شامل قوانین دولتی، فدرال و یا استانی می شود که هدف همه آنها حمایت از نیروی کار و حقوق او خواهد بود.

 

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر بر روی بنر زیر کلیک نمایید.

بنر مشاوره موسسه مهاجرتی ایلیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست