آزمون تافل TOEFL

آزمون تافل (TOEFL) چیست؟

آزمون تافل (Test of English as Foreign Language) یکی از آزمون های معتبر جهانی می باشد که در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده است و متقاضیان در تلاش هستند که با کسب نمره قابل قبول در این آزمون، گامی مهم در جهت اهداف خود نظیر مهاجرت شغلی و یا تحصیلی بردارند. آزمون تافل در بیش از 10000 دانشگاه و مدرسه در سراسر جهان از جمله کانادا، استرالیا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و … مورد قبول می باشد و به عنوان یک گواهی مرجع در سطح جهانی، می تواند در رزومه شما به عنوان نقطه مثبتی تلقی شود.

آزمون تافل توسط سازمان (ETS (https://www.ets.org برگزار می شود و شما برای ثبت نام در آزمون تافل کافی است بر روی لینک https://www.ets.org/toefl/test-takers کلیلک نمایید و با ایجاد حساب کاربری، تاریخ و سنتر مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

آزمون تافل سطح زبان متقاضی براساس 4 مهارت، درک مطلب (Reading)، شنیداری (Listening)، گفتاری (Speaking) و نوشتاری (Writing) مورد ارزیابی قرار می دهد. زیرا این مهارت ها لازمه ی موفقیت متقاضیان در محیط های دانشگاهی و کار می باشند.

این آزمون در 2 نسخه وجود دارد:
  • نسخه IBT (Internet-based Test) یا نسخه مبتنی بر اینترنت، شناخته شده ترین نسخه این آزمون می باشد که به صورت آنلاین انجام می شود.
  • نسخه ITP (Institutional Testing Program)، نسخه سنتی تافل می باشد که بر روی کاغذ اجرا می شود و نیاز به سیستم ندارد.

ساختار آزمون تافل IBT

همانطور که در بالا اشاره شده این آزمون از 4 بخش درک مطلب، شنیداری، گفتاری و نوشتاری تشکیل شده است.

  • بخش درک مطلب (Reading)، شامل 3-5 متن انگلیسی می باشد که هر کدام شامل 12 تا 14 سوال و مدت زمان کلی این قسمت بین 60 تا 100 دقیقه می باشد.
  • بخش شنیداری (Listening)، شامل 6-9 سوال می باشد که هر کدام شامل 5 تا 6 سوال و مدت زمان کلی این قسمت بین 60 تا 90 دقیقه می باشد.
  • بخش گفتاری (Speaking)، شامل 6 سوال می باشد که مدت زمان کلی این قسمت 20 دقیقه می باشد.
  • بخش نوشتاری (Writing)، شامل 2 سوال می باشد که مدت زمان کلی این قسمت 50 دقیقه می باشد.

نمره کلی آزمون از 120 می باشد که از مجموع نمرات جداگانه هر بخش که عددی بین 0 تا 30 می باشد، محاسبه می شود.

نکاتی مهم در مورد آزمون تافل

  • هزینه آزمون تافل IBT ،185 دلار آمریکا می باشد. که درصورت ثبت نام دیر هنگام یا تغییر مجدد در زمانبندی آزمون با هزینه اضافی همراه می باشد.
  • حدود 6 روز بعد از تاریخ آزمون، شما ایمیلی دریافت می کنید که نمره شما قابل دسترس می باشد و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که وارد اکانت تافل خود در سایت ETS شوید و نمره خود را مشاهده نمایید.
  • هیچ محدودیتی در تعداد دفعاتی که متقاضی در سال بخواهد، در آزمون تافل شرکت کند، وجود ندارد. تنها نکته مهم این می باشد که بین تاریخ 2 آزمون، باید حداقل 3 روز فاصله وجود داشته باشد.
  • در زمان ثبت نام در آزمون تافل، متقاضی این امکان را دارد که گزارش نمره تافل، برای چهار دانشگاه یا سازمان مختلف، به صورت رایگان ارسال کند. درصورتی که متقاضی بخواهد گزارش آزمون برای بیشتر از چهار گیرنده ارسال کند، به ازای هر گیرنده اضافی، باید مبلغ 20 دلار آمریکا پرداخت نماید. گزارش نمره رسمی تافل تقریبا 11 روز بعد از تاریخ آزمون، برای دانشگاها یا سازمان های انتخاب شده، ارسال می گردد.

آزمون تافل برای کانادا بهتر است یا آیلتس؟

ادامه تحصیل در کانادا ممکن است رویای شما باشد، اما همیشه این سوال مطرح است که آیا شرایط لازم برای ورود به کانادا و تحصیل در این کشور را دارید؟ شما ممکن است در تمام مقاطع تحصیلی زبان انگلیسی را به عنوان زبان اول خود انتخاب نموده باشید و به این زبان تحصیل کرده باشید، اما آیا دانشگاه های کانادا آن را قبول دارند؟ پاسخ منفی است. پس چه باید کرد؟ شما باید کارایی زبان انگلیسی خود را با شرکت در آزمون های زبان که در سطح بین المللی پذیرفته شده اند، ثابت کنید. دو آزمون رایج زبان انگلیسی، آزمون آیلتس یا تافل برای ورود به کانادا هستند.

پیش از درخواست برای دانشگاه های کانادا در کدام آزمون باید شرکت کنید؟ آیا شرکت در آزمون تافل یا آیلتس برای کانادا جزو ضروریات است؟ آزمون تافل برای مهاجرت تحصیلی مهم است؟ آیا آزمون تافل برای کانادا یا آزمون آیلتس قابل پذیرش است؟ اینها سؤالاتی است که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند.

برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

تا چند سال پیش، آیلتس احتمالاً بهترین انتخاب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به شمار می آمد. اما در دنیای پرتلاطم و نامطمئن امروزی، برای مهاجرت به کانادا به یک برنامه ثانویه نیاز دارید. اگر فکر می کنید که آزمون زبان انگلیسی به عنوان سرمایه گذاری در زمان، تلاش و پول برای شما به شمار می آید واقعاً باید در نظر داشته باشید که کدام آزمون، آزمون تافل یا آیلتس برای کانادا و یا به طورکلی در جهان انگلیسی زبان (یا حتی برخی از زبان های غیر انگلیسی زبان) پذیرفته شده تر است؟ (برای مثال کشورهای اتحادیه اروپا).

برای دانشجویان بین المللی آزمون تافل برای کانادا چگونه است؟

به عنوان یک دانشجوی بین المللی که به دنبال بهترین موسسه تحصیلی برای تحصیل در کانادا هستید، بهتر است آزمونی را انتخاب کنید که در تعداد زیادی از مؤسسات دوره متوسطه کانادا و یا حتی در کشورهای مختلف انگلیسی زبان پذیرفته شود.

بله، این یک راه کاملاً مناسب برای به دست آوردن یکی از مدارک اصلی مورد نیاز برای مهاجرت به عنوان اقامت دائم به کانادا است. اما اگر مطمئن نیستید که قرار است در کدام یکی از دانشگاه های برتر در کانادا، استرالیا، انگلستان یا ایالات متحده تحصیل کنید، بهتر است مطمئن شوید که مهارت های زبانی شما در سراسر جهان شناخته و قابل پذیرش باشد.

برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، مسئله انتخاب آزمون تافل برای کانادا در برابر آیلتس خلاصه می شود.

بیاید در ادامه به مقایسه آزمون تافل برای مهاجرت تحصیلی و آزمون آیلتس بپردازیم.

بر اساس مقایسه فوق، متوجه خواهید شد که با وجود اینکه تافل در مراکز آزمون بیشتری ارائه می شود و هزینه آزمون تافل و مراکز برگزار این آزمون بیشتر است، اساساً این آزمون برای دانش آموزانی است که به انگلیسی آمریکایی تمایل دارند. درحالی که آزمون تافل برای مهاجرت تحصیلی به کانادا گزینه مناسبی نیست درنتیجه آزمون آیلتس بهترین انتخاب است. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، کانادا، با وجود اینکه در قاره آمریکا قرار دارد، از زبان انگلیسی بریتانیایی پیروی می کند.

98 دانشگاه در کانادا وجود دارد که تقریباً 90 دانشگاه از آنها نمره آیلتس را می پذیرند و تنها 8 دانشگاه آزمون تافل برای کانادا و مهاجرت تحصیلی را می پذیرند. درنتیجه ثبت نام تافل و صرف هزینه آزمون تافل برای ورود به خاک کانادا عملا کاری بیهوده است.

نکته قابل توجه مهاجران به کانادا

افرادی که تمایل به مهاجرت به کانادا را دارند باید آزمون آیلتس را بگذرانند. توجه داشته باشید که تافل برای مهاجرت به کانادا پذیرفته نمی شود. بنابراین اگر برای آینده در کانادا برنامه ریزی می کنید، باید در آزمون آیلتس شرکت کنید. در پایان به این سؤال می رسیم که کدام آزمون را انتخاب کنید؟ آزمون تافل برای کانادا یا آیلتس؟ اینکه تصمیم به شرکت در کدام آزمون را دارید، بیشتر به کشوری که قصد تحصیل در آن را دارید بستگی دارد.

اما به طور رو به رشدی هر دو آزمون در اکثر مؤسسات تحصیلات تکمیلی انگلیسی زبان در سراسر جهان پذیرفته می شوند، تصمیم شما نیز بر این اساس خواهد بود که کدام آزمون برای شخص شما راحت تر و مناسب تر است. به عبارت دیگر، اگر مهارت های زبانی شما به اندازه کافی خوب باشد تا شما در یک مؤسسه پس از متوسطه در کانادا پذیرفته شده باشید، تا آنجا که به مهارت های زبان مربوط می شود، اجازه سازمان شهروندی و مهاجرت کانادا (IRCC) تمام آن چیزی است که برای دریافت مجوز تحصیلی نیاز دارد.

ابتدا مشخص کنید که مؤسساتی که به آنها علاقه دارید، کدام آزمون (ها) را قبول خواهند کرد. اگر محدودیتی ندارید، در نظر بگیرید که کدام آزمون برای شما مناسب تر است: آزمون آیلتس یا آزمون تافل برای کانادا.

زمان آزمون تافل

زمان آزمون تافل برای مهاجرت تحصیلی بیشتر است، این آزمون به صورت آنلاین انجام می گیرد، بنابراین اگر در مورد دستخط خود یا یا صحبت کردن به زبان انگلیسی، عصبی هستید، ممکن است این آزمون برای شما مناسب باشد. آیلتس آزمونی کوتاه تر و شاید سخت تر است، این آزمون با طیف گسترده تری از سؤالات و وظایف، ازجمله صحبت کردن مستقیم با ممتحن شما را درگیر می نماید. هزینه آزمون تافل بین 200 تا 325 دلار کانادا است، درحالی که آیلتس می تواند کمی گران تر باشد، 260 تا 390 دلار کانادا است. اگر مشکل بودجه داشته باشید، این ممکن است یک عامل باشد.

درنهایت اینکه آزمون تافل برای کانادا قابل پذیرش است یا آیلتس به ترجیحات شما بستگی دارد. هر دو آزمون توسط هزاران موسسه در سراسر جهان پذیرفته می شود. هر دو آزمون به دفعات برگزار می شود. آزمون تافل و آیلتس هر دو برای ورود به خاک کانادا رایج است و اما بازهم انتخاب هرکدام از این آزمون ها بسته به موسسه ای است که شما قصد ادامه تحصیل در آن را دارید. هنگامی که تصمیم گرفتید، زمان مطالعه فرارسیده است، اما این داستان برای زمان دیگری است!

درصورتی که شما قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید و ذهن شما همچنان درگیر سوالاتی در زمینه آزمون آیلتس یا آزمون تافل برای کانادا، هزینه آزمون تافل و آیلتس است، یا برای ثبت نام تافل و آیلتس به کمک نیاز دارید با مشاوران ما در موسسه مهاجرت ایلیا تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما پاسخگوی سؤالات شما و راهنمای شما در امر مهاجرت باشند.

مراکز مجاز برگزاری آزمون TOEFL و  GRE

  • سازمان سنجش آموزش کشور

تهران – خیابان کریم‌خان – بین خیابان استاد نجات‌اللهی و سپهبد قرنی – پلاک ۲۰۴

  • مؤسسه فرهنگی وآموزشی و هنری معرفت

تهران – ابتدای خیابان وصال – نبش کوی نایبی – پلاک ۲۵

  • مؤسسه علامه سخن

تهران – خیابان ولیعصر – بالاتر از میدان ونک – کوی نگار – پلاک ۳۵

  • مؤسسه فرهنگی هنری امیر بهادر(ادیبان)

تهران – پایین‌تر از میدان ولیعصر – نرسیده به خیابان دمشق – بن‌بست صدف – پلاک ۱۰

  • مؤسسه آموزش عالی خاتم

تهران – میدان ونک – خیابان ملاصدرا – خیابان شیراز شمالی – خیابان حکیم اعظم – پلاک ۳۰ – طبقه پنجم – ساختمان شمارۀ یک دانشگاه خاتم

  • پردیس دانشگاه شهید بهشتی

تهران – اکباتان – جنب بیمارستان صارم – پردیس دانشگاه شهید بهشتی

  • مؤسسه آموزش عالی البرز( غیردولتی و غیرانتفاعی)

البرز – اتوبان کرج – شهر آبیک – ضلع شمالی اتوبان – شهرک دانشگاهی اندیشه – دانشگاه دانش البرز

  • سازمان منطقه آزاد قشم

جزیره قشم – میدان گلها نخل زرین دانشگاه شهرداری

  • دانشگاه تبریز

تبریز – دانشگاه تبریز – ساختمان خوارزمی (مرکز تحقیقات علوم پایه) – طبقه دوم – مرکز زبان‌های بین‌الملل

  • دانشگاه صنعتی اصفهان

اصفهان – دانشگاه صنعتی اصفهان – کتابخانۀ مرکزی – طبقۀ همکف – مرکز آزمونهای بین الملل

  • مؤسسه آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان

زنجان – جاده گاوازنگ – بالاتر از بیمارستان آیت … موسوی – بلوار مهرانه – ضلع شرقی ادارۀ کل ثبت اسناد استان زنجان – مرکز آزمون تافل و جی.آر.ای – مؤسسه گسترش انفورماتیک زنجان

  • مرکز زبان های خارجی آواتاک دانشگاه صنعتی ارومیه

ارومیه – بلوار امامت – نرسیده به خیابان شهید اصغری – پلاک ۷۰

  • مؤسسه آموزش عالی امام جواد(ع) یزد

یزد – صفاییه – میدان اطلسی – بلوار شهیدان اشرف – خیابان جوادالائمه

  • مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیر دولتی کرمان

کرمان – بزرگراه عاشقان ولایت – بعد از پل بازرگانی – شهرک دانشگاهی صادقیه – مؤسسۀ آموزش‌عالی کرمان (کیمیا)

  • مؤسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین

مشهد – بلوار سجاد – چهارراه گلریز – برج آفتاب (ساختمان بانک آینده) – طبقه ۹

  • مرکز آموزش علمی کاربردی فذا آمل

آمل – خیابان امام خمینی – کوچه آفتاب ۳۶ – سمت راست میدان حر – دانشگاه علمی – کاربردی فذا

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام ممنون از مطلب کاربردی‌ترین واقعاً یکی از نگرانی های من برای مهاجرت مدرک تافل بود. باز ممنوندارتون هستم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست