مهاجرت به استان کبک

 استان کبک

استان کبک واقع در مرکز کانادا است که مردم آن به دو زبان انگلیسی و فرانسه صحبت می کنند. یکی از دلایل اینکه کبک محبوبترین استان برای مهاجرین است این است که کبک از قوانین مهاجرتی فدرال پیروی نمی کند و قوانین خاص خود را برای مهاجرت دارد، پس می توان گفت مهاجرت به استان کبک نسبت به دیگر استان ها آسانتر است.

روش‌های مهاجرت به استان کبک مطابق زیر است. شما می توانید از طریق یکی از این جریان ها برای کسب اقامت دائم کبک اقدام کنید. هر یک از این روش ها دارای شرایط و الزامات متفاوتی هستند.

  1. نیروی کار متخصص
  2. تجربه کبک
  3. کارآفرینی
  4. سرمایه گذاری
  5. خود اشتغالی

برنامه جدید مهاجرت به استان کبک برای تسریع اقامت دائم فرانسوی زبانان

دولت فدرال کانادا نقشی پیشرو در پذیرش و اسکان مهاجران در سراسر کانادا دارد. با این حال، کبک بیش از هر استان دیگری دارای مجوز مهاجرت است. برنامه جدید مهاجرت به استان کبک کانادا مسیر اقامت دائم (PR) را برای مهاجران فرانسوی زبان ساکن کبک تسریع می کند. به عنوان بخشی از برنامه جدید مهاجرت به کبک کانادا، این استان “فارغ التحصیلان کالج ها و دانشگاه های سژپ (CEGEP) و همچنین کارگران موقتی را که برای مدتی [از قبل] در استان زندگی کرده اند” هدف قرار خواهد داد.

دو هدف اصلی برنامه جدید مهاجرت به استان کبک

مانند دیگر استان های کانادا، هدف اصلی کبک با مسیر مهاجرتی جدید خود، «حفظ خانواده ها، دانش آموزان و کارگران در کبک با ایجاد جریان سریع تر به سوی اقامت دائم» است.

همچنین با امید به محافظت و گسترش استفاده از زبان فرانسه در سراسر استان، کبک از این برنامه به عنوان وسیله ای برای پیشبرد این هدف تنها با ردیابی سریع مهاجران فرانسوی زبان از طریق این مسیر جدید استفاده خواهد کرد.

ساکنان کبک به زبان خود افتخار می کنند. اما این بدان معنا نیست که همه برنامه های مهاجرت به استان کبک دارای معیارهای مهارت زبان فرانسه هستند. اما اگر زبان را بلد هستید، می توانید در مورد برخی از برنامه ها برتری رقابتی نسبت به سایر نامزدها کسب کنید. همچنین اقامت در استان برای شما بسیار آسان تر خواهد شد. شما می توانید به راحتی با مردم کبک ارتباط برقرار کنید و این زندگی شما را آسان تر می کند.

درک مسیر جدید مهاجرت به کبک کانادا مستلزم درک پایه ای از این نکته است که چرا کبک می تواند برنامه های مهاجرتی مجزا نسبت به دیگر استان های کانادا را داشته باشد؟ در ادامه به این مساله می پردازیم.

چرا برنامه مهاجرت به استان کبک کانادا از بقیه کانادا جدا شده است؟

واقعیت کنونی مهاجرت به استان کبک در راستای توافق کانادا و کبک به وجود آمده است که به تدریج تغییر نموده تا به کبک اجازه داده شود تا تمام “کارگران ماهر خود را که مایل به مهاجرت” هستند بر اساس معیارها و رویه های انتخاب شده استان انتخاب کند.

کبک پس از راه اندازی وزارت مهاجرت و پناهندگی خود در سال 1968، عمدتاً به دلیل تمایل به حفظ برجستگی دومین زبان رسمی کانادا (فرانسه) در سراسر منطقه به طور مداوم به دنبال خود مختاری برای جذب نیروی مهاجر برای استان خود بوده است. از آن زمان، این استان به تدریج اختیارات مهاجرت بیشتری را به دست آورد. اکنون کبک مسئول انتخاب کلیه کارگران ماهر است که مایل به مهاجرت به استان کبک هستند، در حالی که دولت فدرال مسئول پذیرش این مهاجران است. کبک کاندیداها را بر اساس معیارها و رویه های خود انتخاب می کند.

کبک این اختیار را دارد که سطوح اقامت دائم خود را تعیین کند، همه مهاجران طبقه اقتصادی را انتخاب کند، و در کلاس های خانواده و پناهندگی حرفی برای گفتن داشته باشد.

این موضوع زمانی مشخص شد که کریستین فریچت (Christine Frechette)، وزیر مهاجرت کبک، از اینکه کانادا هنوز درک زبان فرانسه را برای مهاجرت به استان کبک اجباری نکرده است، ابراز نارضایتی نمود. در اوایل نوامبر 2022، فریچت گفت: «[کبک] از تمام اهرم های در اختیار خود برای دستیابی به حداکثر درصد مهاجرانی که فرانسوی زبان هستند استفاده خواهد کرد. این برای پایداری فرانسه ضروری است.”

اگرچه آنها درجه مطلوب خود را از کنترل مهاجرت از دولت فدرال کانادا دریافت نکرده اند، اما در حال حاضر چیزی مانع از تغییر معیارهای انتخاب و ورود مهاجران اقتصادی فرانسوی زبان بیشتر به استان نمی شود.

کبک همچنین اقداماتی برای حفظ و تقویت بیشتر وسعت زبان فرانسه در این استان انجام داده است. از نمونه های این اقدامات می توان به ارائه لایحه 96 اشاره کرد. لایحه 96 که رسماً در 1 ژوئن 2022 به عنوان قانون تصویب شد به این معنی است از جمله شرایط مهاجرت به استان کبک این است که مهاجران “تنها شش ماه فرصت خواهند داشت تا زبان را یاد بگیرند تا بتوانند بیشتر خدمات دولتی را فقط به زبان فرانسوی دریافت کنند.”

تا حدی به دلیل تمایل فوق به داشتن کنترل کامل بر مهاجرت استان و وجود توافق کانادا، استان کبک اکنون نمی تواند از دولت فدرال کانادا بخواهد که مهاجران فرانسوی زبان را برای روابط عمومی در کانادا در اولویت قرار دهد. بر این اساس، مفهوم کبک برای یک برنامه مهاجرتی جدید باید بدون کمک دولت کانادا برای رسیدن به اهدافی مشخص، کار کند.

چشم انداز برنامه مهاجرتی کبک برای سال 2023

بر اساس  چشم اندازبرنامه مهاجرتی استان کبک که در 8 دسامبر سال گذشته رونمایی شد، ممکن است تا 52500 مقیم دائم جدید در سال 2023 پذیرفته شوند. سیاست مهاجرتی برای سال 2022 نیز همین هدف را دنبال خواهد کرد. اکثر پذیرش های جدید در سال 2023 از طریق طرح های مهاجرت اقتصادی استان، یعنی برنامه تجربه کبک و برنامه کارگران ماهر کبک انجام می شود.

طبق آمار استیت کن(StatCan )، حدود 22 درصد از کانادایی ها در کبک زندگی می کنند. درنتیجه، ادعای بیشتری نسبت به بخشی از ورودی سالانه مهاجران دارد. مطابق با برنامه سطوح مهاجرت برای کانادا 2023الی2025، 465,000 مقیم دائم جدید در سال 2023 وارد کشور خواهند شد. این بدان معناست که کبک از نظر قانونی مجاز به پذیرش 102,300 مهاجر است. بااین حال، دولت کبک تنها نیمی از این مبلغ را انتخاب کرد. بیایید مزایای استراتژی جدید مهاجرت کبک را برای سال 2023 بررسی کنیم.

هرساله اداره مهاجرت کبک برنامه مهاجرتی خود را منتشر می کند. این استان انتظار دارد در سال آینده تعداد معینی از ساکنان دائمی جدید را بپذیرد و در مقاله به تفصیل دسته هایی که در آن پذیرفته خواهند شد، اشاره شده است. اهداف سال آینده صرفاً بخشی از برنامه هایی است که تاکنون به اطلاع عموم رسیده است. اما در سال 2023 رایزنی انجام خواهد شد و استان ها سپس یک برنامه چندساله را پیش نویس خواهند کرد که در سال 2024 آغاز خواهد شد.

کبک برنامه های جدید خود را اعلام کرد

کبک اعلامیه خود را بر روی مهاجرت اقتصادی 2023 متمرکز کرد.

در سال 2023، مهاجرت اقتصادی اکثریت پذیرش های جدید در کبک را تشکیل می دهد. این هم برای برنامه تجربه کبک (QEP) و هم برنامه کارگران ماهر کبک (QSWP) اعمال می شود.

همانند هدف برنامه مهاجرتی استان کبک برای سال 2022، این استان قصد دارد تا 33,900 مهاجر را از طریق برنامه مهاجرت اقتصادی بپذیرد. با تقریباً 65 درصد پذیرش های پیش بینی شده، گروه اقتصادی بیشترین درصد تازه واردان را تشکیل می دهد. قرار است از 4,300 مهاجر تجاری از جمله سرمایه گذاران، کارآفرینان و افراد خود اشتغال پذیرایی کند. حداکثر 29,500 کارمند ماهر؛ و حداکثر 100 نفر در سایر رده های اقتصادی.

روی کاندیداهای فرانسوی زبان تمرکز کنید

برنامه مهاجرتی استان کبک 2023 همچنان شباهت زیادی به برنامه 2022 دارد، زیرا ائتلاف Avenir Québec (CAQ) در اوایل سال جاری با اکثریت قوی برای دومین بار به عنوان حزب حاکم کشور دست یافت.

طرح 2022 که تحت هدایت فرانسوا لگو( François Legault)، نخست وزیر کنونی ایجاد شد، باهدف افزایش تدریجی تعداد شرکت کنندگان پس از کاهش اهداف پذیرش در سال 2019 انجام شد. در آن سال به منظور بهبود انتخاب و فرانشیز کردن تازه واردان به کبک، CAQ یک آستانه 20 درصدی تعیین کرد.

بر اساس گزارش وزارت مهاجرت، فرانسیزاسیون و ادغام، پیش بینی می شود که 66 درصد از مهاجران به طورکلی و 79 درصد از مهاجران اقتصادی در سال 2023 به راحتی فرانسوی صحبت کنند.

موضوع مهاجرت در کبک یکی از موضوعات داغ در انتخابات استانی امسال بود. زمانی که لگو در دولت بود، قول داد که میزان  مهاجرت کبک را در 50000 نفر در سال حفظ کند. او ادعا می کند که این حداکثر تعداد مهاجرانی است که کبک می تواند به دلیل چالش های مرتبط با جذب تازه واردان در جامعه کبک، به ویژه کسانی که باید زبان فرانسه را یاد بگیرند، در خود جای دهد.

زبان فرانسه در کبک آن قدر حائز اهمیت است  که دولت کبک برای یادگیری زبان فرانسه به شما پول می دهد. برای مهاجران واجد شرایط، برنامه هایی با حمایت دولت وجود دارد که کمک مالی برای تحصیل زبان فرانسه ارائه می دهد.

دولت به متقاضیان واجد شرایط 205 دلار کانادا برای تحصیل تمام وقت فرانسه، به اضافه 25 دلار در هفته برای هزینه های حمل ونقل و 25 دلار برای هر کودکی که در طول دوره حضور شما به مراقبت از کودک نیاز دارد، پرداخت می کند.

نحوه مهاجرت به کبک

طبق قوانین کانادا، کبک تنها مسئول انتخاب مهاجران اقتصادی است که به این استان مهاجرت می کنند. اما انتخاب طبقه خانواده و مهاجرین حمایت شده برای استان خارج از حیطه اختیارات استان است.

کبک در برنامه های فدرال مانند برنامه نامزد استانی (PNP) یا برنامه هایی که توسط سیستم اکسپرس اینتری اجرا می شود، شرکت نمی کند، زیرا از قدرت مهاجرت بیشتری نسبت به هر استان دیگری برخوردار است.

اگر از طریق برنامه بین المللی کانادا مجوز ورود دارید، می توانید در کبک کار کنید. هرساله، افرادی از فرانسه، بلژیک، ایرلند و سایر کشورهای شرکت کننده این کار را انجام می دهند، و مونترال در کبک مقصدی است که در بین شرکت کنندگان تجربه بین المللی کانادا (IEC) بسیار موردعلاقه است.

در اینجا خلاصه ای از برخی از طرح های مهاجرتی کبک که برای افراد حرفه ای آزاد است، آمده است:

  • برنامه کارگران ماهر در کبک
  • برنامه برای تجربه کبک
  • برنامه ای برای متخصصان هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و جلوه های بصری در کبک
  • طرح آزمایشی در کبک برای مهاجرت کارمندان در صنایع غذایی
  • برنامه آزمایشی مهاجرت سفارش دهندگان کبک
  • مهاجرت به کانادا

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با موسسه مهاجرتی ایلیا در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست